Annons:
Etikettallmänt
Läst 671 ggr
Zabbio
2014-10-13 08:03

Ålder på kaninhoppare?

Jag tävlade lite för 12 år sedan och redan då kände jag mig lite gammal för att  vara ute på träning och tävling. De flesta andra var ju bra mycket yngre :)

Nu är jag ännu äldre, men jag saknar hoppningen… hur har sporten utvecklats? Är där fler vuxna som tränar och tävlar eller är det mest barn och tonåringar fortfarande? :)

Jag kommer nog  börja träna lite med Rufs tror jag, om inget annat så får man ett så fint band till kaninen när man gör något tillsammans. Men det blir nog mest hemma-vid.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
[anonymie12]
2014-10-13 09:57
#1

Kan man vara 11 och tävla med sin kanin i hoppning??

Mickis1994
2014-10-13 09:59
#2

Det är alltifrån 10 år och uppåt! Väldigt svårt att säga men absolut många som är över 20 år som fortfarande är ute och tävlar. Eller nya som har precis börjat!

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

sfut
2014-10-13 12:31
#3

Jag är 20 och långt ifrån yngst. Det är väldigt blandat och alla är välkomna, ung som gammal!

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

jees
2014-10-13 13:27
#4

Jag är 54 år och är faktiskt inte äldst i vår klubb.

jees
2014-10-13 13:28
#5

Jag är 54 år och är faktiskt inte äldst i vår klubb.

Zabbio
2014-10-13 15:22
#6

Är det så? :)
Kanske går med i nå  klubb i framtiden..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Mickis1994
2014-10-13 15:25
#7

Ja det tycker jag absolut! 👍

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Zabbio
2014-10-13 15:29
#8

Är det någon här som är medlem i Skånes Kaninhoppare? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Alvirpo
2014-10-13 17:06
#9

I vår klubb är det fler aktiva vuxna än barn/ungdomar😃

Nallemillan
2014-10-13 18:46
#10

Jag är skåning 😃

Zabbio
2014-10-13 18:49
#11

:D

(gjorde en egen skåne-tråd)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

jbson
2014-10-15 08:50
#12

Mina barn är 7 & 14 och jag är 39, vi delar samma intresse! Än så länge är vi bara medlemmar i Svenska Blå Stjärnan. Men vi ska bli medlemmar i Tvåstad Dals KAF inom kort.

Zabbio
2014-10-15 10:05
#13

Kul att höra att åldrarna gått uppåt :)

Är sporten fortfarande lika trevlig och ''kravlös''? Jag minns det som att alla hade lika kul oavsett om kaninerna råkade riva eller springa fel väg.. (klart att man ville ha en felfri runda, mn det var inte hela världen om man inte fick det, liksom)
Medans i tex hästhoppning och ibland hundtävlingar blir det en en mer seriös och nästan aggressiv stämning ibland.. vet inte om det är nåt som kommer när en tävlingsform blir mer etablerad eller vad det kommer sig av..kanske när det blir mer pengar inblandat.

Just det, krav på vaccinering? Om jag ska släpa runt Rufs och möta massa andra kaniner så vill jag nog ha honom vaccinerad mot myxo iaf, finns ju lite var stans i skåne (en avelshona jag sålt fick just avlivas pga det :( ) men finns det några  krav och regler runt det? Något obligatoriskt, något ni rekommenderar?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
sfut
2014-10-15 15:15
#14

#13 Det är tyvärr lite olika mellan olika förare och vissa kan vara lite väl tävlingsinriktade ibland. Men i överlag har jag mest roligt på tävlingar och gör det minst lika mycket för umgänget och glädjen i att hoppa än att vinna priser. Priserna kommer nog längst ner faktiskt.

Det finns inget krav på vaccinering men ja, tävlar man i skåne, västkusten och gotland så skulle jag vaccinera. Det vanligaste nu är att man vaccinerar med det nya dubbelvaccinet mot både rvhd och myxomatos. Då räcker det med en grundspruta och sen påfyllning 1 gång/år. De flesta kliniker tar bara hem dubbelvaccinet.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Zabbio
2014-10-15 16:10
#15

#14 ok.. jag får väl känna efter själv hur jag upplever stämningen :)

Ja, det känns ju logiskt att vaccinera mot det. Något mer hälso-medvetet man kan göra?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

sfut
2014-10-15 17:55
#16

Ja, det blir säkert toppen :)

Försöka att inte klappa för mycket på andras kaniner och inte låta kaninerna nosa eller hälsa på varandra för att förebygga smittspridning typ.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Upp till toppen
Annons: