Annons:
Etikettklasser-uppklassning
Läst 1226 ggr
fossingen
7/9/14, 12:16 AM

Höjd & Längdhopp frågor

Hur många minuter har man på sig på sina tre försök? Går tiden medan hindersättare sätter upp bommarna som blitt fällda? Väntar man på ett varsegod för varje försök när man rivit, eller kör man på direkt på nytt när bommarna är uppställda?


Annons:
Najdan
7/9/14, 8:45 AM
#1

Maxtiden avgör domaren så den kan vara olika men ganska vanligt är 1,5 minut. När du fått varsågod får du passera startlinjen och påbörja dina försök, skulle kaninen riva så stoppas tiden tills antingen hinderuppsättaren har byggt upp klart och lämnat "banan" eller tills du påbörjar nästa hopp( såklart inte innan hindret är uppbyggt). Hoppas det förklarade och hjälpte dig lite :)

fossingen
7/15/14, 4:30 AM
#2

Cool. Har jag rätt att bära kaninen närmare höjdhindret än att starta ifrån startlinjen? Antar att man får göra det, har sett flera göra så.

Men vad händer om man klarar att hoppa typ 60 cm, men försöker högre och tiden går ut? Blir det opl eller60 cm i resultatet?


Claranordquist
7/15/14, 10:24 AM
#3

Det räknas som om kaninen rivit ut sig på den höjden :)

Clara Nordquist, 08 kaninhopparteam Hjärta

Anoki
7/15/14, 1:41 PM
#4

#2 Man ska starta vid startlinjen så att tidtagaren kan starta tiden igen, dock behöver man endast göra det första försöket. 

Kommer kaninen över 60 men river ex. 65 så blir resultatet 60cm. :)

fossingen
7/15/14, 2:02 PM
#5

#4 Okej, haha, bra :D

Jo, men väntar väntar jag på ett varsegod vid startlinjen igen efter första försöket när jag hoppat hoppet (om jag river), eller går jag bara till startlinjen och kör på efter de ställt upp hindret utan att vänta på ett varsegod.

Så i princip när när jag fått ett varsegod vid startlinjen, kan jag då gå fram med kaninen ca 1,5 m och sätta ner kaninen där istället? 

Mycket frågor men första gången jag ska köra höjdhopp blir också debut för min kanin, så vill inte göra mycket fel då vi kämpat med träningen :D


Anoki
7/15/14, 2:30 PM
#6

#5 Vid första försöket väntar du på ett varsågod, vid resten är det bara att köra när hindret är uppe igen, och då måste du inte sätta den vid start, men de är bra att ge den sats iallafall. 

Sedan i elit räknar man korrigeringar, och vid tre korrigeringar är ett försök förlorat. Men så är de ju inte i ej elit, dock är de nog bäst att låta kaninen gå fram själv redan från början, så den lär sig hur det går till innan den är uppe i elit. :)

Annons:
fossingen
7/16/14, 4:39 PM
#7

#6 Tackar :)
Jo, senaste tvåträningar har vi övat på att ta ordentligt med sats. Sista träningen fick han fart, dock stannar han gärna just före och står stilla och hoppar över.

Ska starta i Ej elit, han hoppar 65 cm när vi tränar. När han tar mer fart hoppar han grymt högre. Han klarar nästan 70 cm.

Blir debut för honom i lätt rak/krok och höjd,första tävlingen för han överhuvudtaget :)

Har tränat stenhårt på att få honom där han är idag. Så jag hoppas innerligt på en pinne i höjd :D


fossingen
7/23/14, 7:36 PM
#8

Tack för alla tipsen :)

Det gick jättebra för oss för att tänka på att det är första tävlingen för min kanin. 65 cm gick han på och plockade pinne. Jätteduktig. Måste dock arbeta på snabbare fart med honom då han gärna stannade flera gånger för att nosa i de andra klasserna.


Upp till toppen
Annons: