Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 1224 ggr
Moalinn
2014-05-27 23:28

Hoppa vattenhinder

Finns det något sätt man kan "lära" kaninen att hoppa över vattenhindret istället för att traska i det? Eller är det något som kommer av sig själv?

Ska nämligen tävla med min hane på torsdag men han plaskar hellre i vattnet än hoppar över och vet inte riktigt hur jag ska göra.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
RebeccaG
2014-05-27 23:30
#1

Jag börjar med att sätta graven "under" ett vanligt hinder. 
Sedan sänker jag hindret till bara 1 bom. 
Sedan försvinner bommen. 
Sedan är även stöden borta. 

Done👍

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Moalinn
2014-05-27 23:34
#2

Smart, har jag inte tänk på. Tack!
Nu har jag inget riktigt vattenhinder men antar att det går att använda vad som bara det är i ungefär samma storlek? 🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

RebeccaG
2014-05-27 23:51
#3

Jag har en plastlåda från ikea med vatten i (typ 5cm djup) och det funkar strålande, bara det e vatten i🙂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

juliafrojd
2014-05-28 13:57
#4

Jag har en botten till hamsterbur, funkar super ;)

Moalinn
2014-05-29 21:45
#5

Han fixade kattlådan här hemma men inte vattengraven på tävlingen, skitkanin!

Måste fråga om ni har någon bra idé på hur man kan fixa ett hinder som liknar parkbänken? Har ingen parkbänk för tillfället, funderar på att bygga en men finns det något man kan göra så det liknar hindret?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2014-09-28 23:03
#6

Han är helt hopplös - bokstavligt talat - när det kommer till vattengrav. Vatten? Vem bryr sig och så badar han utan några problem.

Hemma börjar jag från början med hinder över och sen går det bra men på träning och tävling, då är det som att han aldrig har hoppat något liknande innan.

Vet inte riktigt vad jag ska göra längre? Han hoppar inte vattengrav om man inte jobbar fram det med hjälp av ett hinder över.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
RebeccaG
2014-09-29 13:35
#7

Har du testat att göra ett långt & lågt hinder över? Alltså typ 4an med bommar på de nedersta märlorna (med graven under) och successivt ta bort en pinne i taget?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[SophD]
2014-09-29 19:54
#8

Testa annars att sätta vattengraven mellan två hinderstöd, och lägg bommar på vattengraven :)

RebeccaG
2014-09-29 23:02
#9

#8 TS har redan prövat det, som jag föreslog i #1

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Moalinn
2014-09-29 23:27
#10

#7
Jag har tyvärr bara två hinder utöver min fina vattengrav men jag kan testa att sätta de båda över och se vad som händer. Han har egentligen inga problem med att hoppa över, bara att han tycker det är lättare att kliva i.

Annars har jag testat allt, bara ha hinderstöd först - totalt vägrar. Lägga bommar direkt på vattengraven - vägrar. Men så fort de kommer upp en bit så hoppar han jättebra och efter ett tag kan han hoppa helt utan hinder. Men nästa gång är det bara att börja om från början.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Idlil
2014-11-10 22:24
#11

när jag lärde in vattengrav på min yngsta hona här hemma satte jag först ett hinder över, sedan sänkte jag det mer o mer. o nu har vi ett hinder bakom så snart ska vi ta bort hindret helt då utan hinder framför eller över badar hon istället. ;)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

PrinzeZz
2014-11-11 03:04
#12

Så fort kaninen kliver i vattengraven, stoppa den och ta tillbaka den, visa att den gör fel och låt den försöka att göra rätt. Jag börjar alltid med ett rättuppstående bakom graven, kaninen kan då kliva i med framtassarna och inse att det var blött och jobbigt i den, sedan försöker jag med händerna guida kaninen att titta på hindret bakom. Men vad du än gör, se till att det alltid finns vatten i graven när du tränar.

Jag gör alltid såhär, oavsett om det är tävling eller träning.
Jag brukar dock vid tävling låta kaninen gå fram till graven och lukta på vattnet om den är intresserad, sen får man läsa av kaninen för att se om den tänker hoppa eller gå i, vill den gå i korrigerar jag och provar igen.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Moalinn
2014-11-11 12:14
#13

#11 Det är tydligen lättare att kliva i än hoppa över!

#12 Bara det att han vägrar om han inte får göra som han vill. Jag plockar alltid tillbaka honom men det gör att han sätter sig på tvären istället och totalt vägrar. Går då tillbaka till föregående hinder för att han ska komma igång men det är likadant varje gång.

Som sagt, han kan hoppa men han tycker det är lättare att kliva i. Nu sist hade jag ett hinder över första gången han hoppade och han hoppade direkt, tog bort pinnen och han hoppade som ingenting. Vet inte om det börjar lossna eller om han bara hade en bra dag.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
2014-12-13 00:48
#14

Sju månader senare är halva nöten knäckt. Här hemma hoppar han om det är hinderstöd bredvid (vilket det alltid är egentligen, men i form av bojar istället för hinderstöd) och jag är så lycklig. Var på träning för ett litet tag sedan och då hoppade han graven åt ena hållet, men inte andra. Så det börjar ta sig sakta men säkert! 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: