Annons:
Etikettavel-färg-genetik
Läst 824 ggr
HonHonDenDära
2014-03-23 17:04

Korsningar i er avel

Hej!

Jag är väldigt nyfiken på vilka korsningar ni helst vill  ha i era kaniner. Harkorsningar är rätt poppis va?

Vad tycker ni om man korsar en dvv (inte från extriös linjerna, utan dem ''vanliga, smidigare'' typen) och belgisk jätte, om mamman är bj? för å senare korsa in någon annan i den?.

Detta är bara flummiga tankar och är väldigt sugen på o ha en hoppkorsning, som man ev kan tävla med, men hoppa med hemma.

Lite kul o se va ni tycker är ok att blanda in och vad ni kan tänka er o köpa.  

Ni får gärna skriva in vad ni vill ha i eran kanin, alltså raser, sen gärna lägga upp bild på dem. Kan va kul å se vilka man anar i just den krosningen.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Annons:
Henni-Chan
2014-03-24 19:02
#1

Tycker det är lite av den knepigare frågan. I många av mina kaniner hittar man både dvärghare och belgisk hare. Jag upplever det som ett bra komplement till lite högre och bättre resning hos korsningarna. Jag har också försökt experimentera in sachsengold och fick ett härligt personlighetsresultat men kanske lite mindre bra hoppmässigt. Vet också att en del hoppkaniner har både stor rex, gotlandskanin, Scheck och holländare. Men det klassiska är korsningar av en massa vädurstyper. Långhåriga kaniner tycker jag är lite si och så att blanda in. Ofta får ju inte korsningarna så mycket päls men personligen gillar jag inte fluffigheten. Det optimala för mig är en vädur med lite resning och slankare kropp :)

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

HonHonDenDära
2014-03-24 20:26
#2

Ok! intressant o veta! tycker de e så intressant å hade velat korsa fram egna hoppisar. Sen ser man väldigt många otrolugt vackra hoppkaniner.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Henni-Chan
2014-03-24 22:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är en av mina många korsningar.

50% Sachsengold, ca 10% hare och 40% vädur

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

NinaS
2014-03-25 09:08
#4

Jag tävlar inte än (gjort tidigare), men ska börja. Viktigaste för mig är att kaninerna är trevliga och inte aggressiva på något sätt (har småbarn som hjälper till med matning och så). Har lite olika planer på raskorsningar, så får se vad det blir av det… Vill egentligen ha kanin under 2,5 kg (lättare att hitta laglig transportbur än till de över), social, mysig, fin färg och gärna rexpäls. Sen är det ju ett plus om den är framåt och hoppglad! Får se om ett par veckor om det kommer några ungar här…

#3 Fin! Jag har också sachsengold. :)

HonHonDenDära
2014-03-25 16:54
#5

Tror inte många avlar på aggro kaniner ;) e väl mest upps ja ''råka'' sätta ihop/glömde stänga bur å dylikt, dessa männkiskor som har noll koll. :)

Jag kommer å testa para min bj, men min dvv hane, för å senare ev blanda in något annat kul. 

Ang transportburar så kan man bygga själv, eller välja hundstorlek. visst kan bli bökigare, men allt går. :)

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Upp till toppen
Annons: