Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 429 ggr
Eriky
2012-12-18 18:07

rädd kanin

(kopierat från min bilddagbok)

Alla kaninhoppare kan ju försöka hjälpa mig med svar på detta!
Conelle är lite mer än 4 månader och har varit ute i sele och är HELT GALEN, hon är rädd och springer som en tok och efter att hon har varit ute i sele blir hon jätte rädd för mig och jag tycker så sjukt synd om henne men jag förstår inte hur jag ska kunna träna bort det. Och jag undrar om det kan bli så att hon har svårare att lära sig hoppa om man väntar till tex våren då hon är något äldre? Tacksam för svar och på hur man kan träna bort hennes rädsla, för det känns så hemskt om man tar ut henne i sele då hon bara blir ännu räddare :/

Annons:
PrinzeZz
2012-12-18 19:36
#1

Vissa kaniner är ju tyvärr så och det finns inget speciellt knap som hjälper över en natt utan det enda som hjälper är tålamod, tålamod, tålamod och ännu mera tålamod.

Du får försöka läsa av henne när du är ute för att se precis vad hon reagerar på, har du lång lina och hon får skutta runt helt själv är hon lika rädd och speedad då? eller vill hon ha dej i närheten?, är hon rädd för ljuden som skapas av dina steg? söker hon närhet hos dej när hon blir rädd eller vill hon bara bort och gömma sej?.

Det allra viktigaste är att du själv är lugn, plocka upp och lugna henne då och då om det behövs, börjar hon springa och blir rädd för sej själv är det bättre att stanna henne och lugna ner henne och försöka hålla henne på ett lugnare tempo, vilket ofta är lättare sagt än gjort.

Hon kommer inte ha svårare att lära sej hoppning om du väntar till våren, det kan vara klokt att avvakta. :)

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Upp till toppen
Annons: