Annons:
Etikettavel-färg-genetik
Läst 17293 ggr
Angeln--89
2/17/11, 7:13 PM

Bästa ras för hoppning?

Jag fundera lite, vilken ras/blandras är bäst anpassad för hoppning?

Annons:
LoveYourRabbit
2/17/11, 8:26 PM
#1

Alla sorters kaniner är bra hoppkaniner, det mesta hänger på hur den blir tränad osv. :)

Somriga hälsningar från Vilma

Uppfödning av hoppkorsningar i liten skala, Conejos Hoppkaniner ♥
Conejos Hoppkaniners blogg

"Lev livet, det visas inte i repris."
Sov gott min flicka, 27 april - 4 juni

Pylva
2/17/11, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Precis som du säger- alla kaniner kan hoppa!

Men det är dock inte alla som vill göra det ;) Men kan, jorå, det kan dom :)

Om du är ute efter en ras/korsning med "bra förutsättningar" så skulle jag rekommendera harkorsningar. Fördelarna med dom är deras enormt snygga (långa, högresta osv.) kroppar som är ett stort +! Nackdelarna med "hararna" är att de kan vara envisa så in i norden, men vem är inte det ;) Jag är helt förälskad i hararna, älskar deras olika personligheter både inne på banan så som i famnen. Ingen hare är den andre lik ;)

Men det finns en hel del andra korsningar/renrasiga kaniner också som hoppar strålande! :D Men oftast har "dagens" hoppkorsningar en gnutta hare i sig, då deras kroppar som sagt var är gudomliga :D

På bilden, "Pajaritos" Secret Admirer viltgrå hona. TILL SALU! Hör av dig till ylva1@comhem.se vid frågor eller intresse ;)

 

kyrkeliden
2/17/11, 8:40 PM
#3

Mitt tips om man letar hoppkanin är att se till hur förälsrarna är som hoppkaniner. Säger inte att ungen blir bra bara för att föräldrarna är det, men tycker det är en bra början om man letar hoppkanin.

Haha nu säger jag emot Ylva ovan, men detta för vi antagligen ser till lite olika saker. Jag skulle hellre rekommendera en vädurskorsning till en nybörjare då jag tycker de är lite enklare att samarbeta med. En hare är en hare, ofta lite mer envis och har en vilja av stål.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Premiums
2/17/11, 8:44 PM
#4

En kanin som är framavlad för just hoppning tror jag är utrustad med den bästa kroppen för hoppning. Någon form utav vädurskorsning eller harkorsning med mer inslag för vädur. Eftersom harar kan vara lite envisa. :)

Elin Husberg ~ Premiums Hoppkaniner

[AlboKaniner]
2/17/11, 10:36 PM
#5

Som redan sagt så kan alla kaniner hoppa men alla vill inte, jag rekommenderar dock hare/vädurkorsningar

Albo's Hoppkaniner

www.albokaniner.weebly.com ^ej färdig^

jahadu
2/17/11, 11:20 PM
#6

Själv kan jag ju säga att jag hoppar både med en new zealand och dvärgvädur =) samt med vädurs- och new zealand-korsningar. Tycker att alla har bra förutsättningar, bäst rent kroppsligt är mina korsningar då dvärgväduren är för kompakt och zeeländaren är lite för lång. Men när det gäller psyket och viljan så är alla mina lika, beror ju mycket på föraren =)


Annons:
CaptainBunchie
2/17/11, 11:46 PM
#7

Lättare och piggare raser och korsningar har klart lättare att hoppa och springa, till exempel löwen, dvv och harkorsningar osv jämfört med större kaniner som väger mer.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Fridaaaa
2/18/11, 9:38 AM
#8

Handlar inte om rasen tror jag, utan om individen och avel :)
Visst små lätta, pigga raser brukar ju fungera bäst
Och tunga raser ska man ju inte hoppa med;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Angeln--89
2/18/11, 1:18 PM
#9

Jag vet redan att alla kaniner går bra till hoppning förutom jätteraser då det är stor påfrästning för deras leder. Men jag tänkte vad ni här inne tycker är den ras som är mest lämpad =)

Många tycker hare, eller harblandning :)

Själv har jag dvärgvädurar här hemma<3

CaptainBunchie
2/18/11, 1:22 PM
#10

Undrar om en korsning mellan dvv/hare/hermelin/löwen skulle blir ? :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

hjartelyckanskaniner
2/18/11, 2:23 PM
#11

Som andra säger, alla kaniner kan hoppa, men sen ska de bara gilla det. Jag har 4 olika raser här hemma och alla hoppar. Vissa är jätteduktiga och andra mindra duktiga, men de hoppar ju.

Vädurskorsningarna har kroppen och farten men de kan ändå ta det lugnt. De känner jag mig säker med och behöver inte tänka på hur jag gör med de för jag förstår de och de förstår mitt kroppsspråk.

Harkorsningen är jag inte alls van vid, men hon har bara bott här i 6 dagar så det är inte så konstigt. Vi är redan bra kompisar och vi kan ''busa'' utan att hon blir galen som vissa kan bli. Det är en ras som har lätt för att bli stressade och det tänker jag på så att jag inte har en halvt ihjälstressad kanin. Min harkorsning är full av energi och springer som bara den och hoppar som en gud. i har lite svårt för svängarna för där går det för fort, haha.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

iWontBite
2/18/11, 5:51 PM
#12

De så kallade "vädurskorsningarna" som många hoppkaniner kallas har nog en sådan liten procent renrasig vädur i sig att det är skrattretande. De flesta råkar bara ha hängande öron.
Snararare borde de kallas hoppkorsningar, för de är avlade efter hoppförmåga. De rena kaninraser som avlas in i hoppkaniner numera är ju nästan bara belgiska harar för deras fina kroppar.

Alla kaniner kan hoppa, men de som hoppar bäst är helt enkelt de med led efter led bakom sig av framgångsrika hoppkaniner :)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

[bebba]
2/18/11, 6:33 PM
#13

#12 Fast vädurskorsningarna är ju vädurar.

Annons:
iWontBite
2/18/11, 7:11 PM
#14

#13 om du menar att dom är vädurar för att deras öron hänger hade det varit mer riktigt att kalla dom just det och inte vädurskorsningar, som antyder att de är nära släkt med renrasiga vädurar och inte som i själva verket härstammar mångt om mycket efter zoo-kaniner.

Men det är väll lättare att kalla dom alla för vädurskorsningar antar jag.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

hjartelyckanskaniner
2/18/11, 7:46 PM
#15

#14 De borde heta dvvkorsning eftersom det är en dvv blandat med en annan större ras. Det är ju ändå en "ras" även om den inte är renrasig.. Vad ska man kalla en kanin som har 3-4 raser som man har till kel, kelkanin? Nej, då blir det bara ännu konstigare med raserna än vad det redan är för nybörjarna.

Vädurskorsningar är ju "vädurar" av olika storlekar i våra små kaniner:). Jag har tex NZkorsning i mina kaniner utav en känd hoppare..

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

alicekanin
10/30/11, 9:22 AM
#16

Min kanin har inte någon stamtavla som jag har fått. Jag vet inte hans föreldrar eller något. Men han är jätte douktig än då:)

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

CaptainBunchie
10/30/11, 9:45 AM
#17

Korsning dvärghare och dvv skulle väl bli en riktigt fin hoppkanin?! :o Såklart beror det ju också på individ och hur bra hoppare de är i stamtavlan osv.. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Viccan92
10/30/11, 6:17 PM
#18

Holländare är bra hoppkaniner med om man hittar rätt. Har en dvvblandis som är jätteduktig hoppkanin med.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Diggan
6/17/19, 8:41 PM
#19

TYSK JÄTTE ÄR DE BRA PÅ ATT HOPPA HYR EN NU UNDER SOMMAREN (ÄR NYBÖRJARE)

Elisia_Lenny
5/31/20, 11:02 PM
#20

Hoppkorsning är en bland ras som är fram avlad för att kunna hoppa! Sedan kan det inte alltid va 110% Om det inte ska va bland ras så skulle jag nog säga dvärg vedur (har dock aldrig hoppat med en själv men många säger det att det är bra som nybörjare kanin) Jag har även en Rex som kan hoppa elit höjd/medel svår så det är lite olika :/ Lycka till!

Annons:
Upp till toppen
Annons: