Annons:
Etiketthinder-selar-andra-tillbehör
Läst 1254 ggr
molam
2017-08-19 14:02

Flexikoppel på hoppträning/-tävling?

Hej, jag har ganska nyligen köpt en liten Kanin, hon är 2 månader 1 vecka och 2 dar idag, så det handlar ju inte om nu.
MEN tanken är att jag ska tävla och träna hoppning med denna  (När jag kommer på hur jag ska börja träna in det xD) men jag har fått höra att bröstsele ska vara det bästa så när hon är färdigväxt tänkte jag måttbeställa en sån, men nu till kopplet.

Jag känner att jag tror det blir bäst om man har ett långt koppel på minst tre meter (Bara en känsla jag har, vilket jag tror blir bäst) Så jag tänkte se om nån av et har flexkoppel till era kaniner? och isåfall Hur Starkt koppel Respektive Vikt på kaninen?

Tacksam för svar ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Fridaaaa
2017-08-19 14:03
#1

Bröstsele är toppen :) 

Ha långkoppel och inte flexikoppel. Flexikoppel är jag anti emot och inte att rekommendera någon gång, speciellt inte vid hoppträning :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molam
2017-08-19 14:14
#2

Fast saken är den att jag inte hittat ett tillräckligt långt koppel med En "Krok" liten nog för henne, hon kommer väga max 1.8-2 kilo när hon är Fullvuxen, och dom längsta koppel med En såpass liten krok jag hittat är 2m :p och dom man kan specialbeställa känns så tjocka och "Klumpiga" :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Fridaaaa
2017-08-19 14:31
#3

#2 FInns de som tillverkar egna, som är 3 meter eller längre som är tillräckligt smala :) 

Men rekommenderar inte flexi speciellt inte vid hoppning

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molam
2017-08-19 14:35
#4

Får man fråga varför inte? ^^ Jag kände att det skulle vara bästa möjliga när jag först började tänka på det ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Fridaaaa
2017-08-19 14:36
#5

#4 Därför att tappar man kopplet, flyger det rakt på kanin = gör ont och skrämmer den. Och sedan är det ett "tryck" hela tiden bakåt med flexi :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molam
2017-08-19 14:42
#6

JA det är just "trycket" jag vill ha bukt med xD  det är det som får mig att backa lite :p Kommer göra som en ögla så att tappa kopplet kommer inte att hända ^^ det kommer att bli som ett vanlgt koppel att hålla, bara annorlunda då dett kommer att dras ut om behovet finns, me hon kommer inte väga mer än 1.8-2 kilo som stor och minsta kopplet som finns är 5kilo xD lte därför jag satt å fundera på hur "stort" flexi folk har till skillnad med KAninen :p För det är Trycket bakom jag vill veta gur hårt det faktiskt tar i

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
[RC1393]
2017-08-19 15:04
#7

Du får inte tävla med rullkoppel så det kan du stryka direkt. Vänd dig till en koppeltillverkare (t.ex. Wildpaws, hon gör upp till 5 m) så får du ett riktigt koppel som du dessutom får använda på tävling.

molam
2017-08-19 15:14
#8

#7 Varför får man inte använda det på tävling? 😮

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[RC1393]
2017-08-19 17:42
#9

#8 Vet inte motiveringen bakom, men troligen har det att göra med att de är opålitliga koppel eftersom de inte tillåter en hålla regeln som säger att kopplet ska vara slakt i språnget.

molam
2017-08-20 00:02
#10

#9 Ahhhh okej! makes sense! ^^ MEn då undrar jag istället, om man har ett långt koppel Ca 5 meter (TÄnkte skaffa ett koppel på ca 3 eller 5 meter) Blir det inte klumpigt då om man HAr det "Indraget"? alltså inte låter hela Kopplet vara "utsläppt" Tänker på vanligt koppel nu.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Fridaaaa
2017-08-20 09:57
#11

#10 Nej det blir inte speciellt klumpigt, är så pass tunn lina :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molam
2017-08-20 11:35
#12

Hmm okej, Ska kolla upp det då, så vänder jag frågan åt ett annat håll…. Hur stor "Hake" som man Kopplar fast Selen på skulle ni ha till en liten Kanin 1,8-2 kilo som Fullvuxen Dvv/Hermelin Blandning för att den inte ska störa? kattkopplen har ju jättestora Hakar känns det som xD hittade ett 5 meters kattkoppel på djuraffären som jag tänkte köpa, men då kändes haken galet stor xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[RC1393]
2017-08-20 16:09
#13

#12 Jag har själv kaniner mellan 0,8-6,5 kg och jag har vanliga hakar som är ca 2-2,5 cm till alla.

Angående om kopplet blir otympligt så har det mer med vana och material på kopplet att göra. Jag har vanliga paracordlinor på alla, en sådan glider lätt i handen tycker jag. Tyckte det var jättesvårt att manövrera en 2,5 meters lina i början men nu är har jag en standard på 3,5 m. För styrningens skull vill jag inte hamna för långt bakom, men jag kan tänka mig att det i t.ex. höjd och längdhopp kan vara skönt med ett längre men jag skulle personligen rekommendera ett kortare koppel att börja med, typ 2,5-3 m.

Annons:
molam
2017-08-20 17:38
#14

Okej, Ska se vad jag hittar! Funderade på att göra ett själv, Då jag syr och pysslar rätt mycket till hundarna själv. Men SÅ läste jag ovanför:

"så får du ett riktigt koppel som du dessutom får använda på tävling. "

Med det förstod jag det som att alla koppel ej är godkända, eller är det bara  flexi som inte är godkänt och att det är vad h*n Relaterar  till?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[RC1393]
2017-08-20 19:40
#15

#14 Bara rullkoppel som inte är tillåtna, och koppel kortare än 1 m.

molam
2017-08-20 19:41
#16

Okej! Då ska jag Fixa ett långt Snyggt koppel, då kan Jag fixa med en lätt hake och grejjer med! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ellenpellen0012
2017-09-10 22:34
#17

Tips på bra koppeltillverkare (mina personliga favoriter) -snöflingans koppel -silvervikens koppel -milleniums koppel -krokusens koppel Finns givetvis många fler bra tillverkare. :) Rekommenderar verkligen inte rullkoppel/flexkoppel, kaninen kan skada sig riktigt illa. #9 Har för mig att motiveringen bakom varför man inte får ha det på tävling (förutom de uppenbara att kaninen kan skada sig) så är det för att dommaren inte kan se om föraren "lyfter" kaninen över hindret med kopplet.

molam
2017-09-11 00:06
#18

Dom gick från en till tre, den första ska jag hoppa med, funderar även på att hoppe med en av nykomlingarna, dock måste vi få bukt med lite saker isf iom att dom var vanvårdade till MAx alltså (Enda anledningen till tt jag faktiskt tog dom trots deras storlek)

Så nu har jag beställt  Tre bröstselar (måttbestälda) en till varje, samt att jag ahr specialbeställt ett 4m koppel. så den biten är löst ^^

MEn nu till nya frågor som uppkommit.

Får en förare hoppa med 2 kaniner på samma tävling? Inte samtidigt givetvis, men i olika omgångar.

Och får man ha samma koppel på 2 olika kaniner? ena kaninen lär ju sitta i bur om man inte tävlar med den.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[RC1393]
2017-09-11 16:08
#19

#17 Vilket egentligen är samma sak som jag skrev, fast med annan formulering🙂 Slakar inte kopplet i språnget så kan man heller inte se om man lyfter, och jag skrev bara att kopplet, enligt TR ska slaka i språnget. 

#18 Du får starta hur många kaniner du vill, även i samma klass.  Du får ha en och samma sele/koppel till alla om du vill🙂

molam
2017-09-11 23:16
#20

Okej vad bra! Tack så mycket för svar ^^ #19

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: