Annons:
Etikettallmänt
Läst 722 ggr
Assalea
8/16/16, 10:55 PM

Kaninsele

Vilken sele är det som man bör använda i kaninhoppning? Vad finns det för fördelar respektive nackdelar ned de olika?

Annons:
[RC1393]
8/17/16, 11:40 AM
#1

De som används är H-sele, bogsele och bröstsele.

H-selen sitter med ett band runt halsen, ett runt magen och en rem emellan som går efter ryggen. Fördelen är att den är ofta svår att rymma ur, men ger ett tryck på halsen.

Bogselen har en rem runt magen, en rem runt bogen och remmar som "stödjer" bogremmen så det inte faller ned på kaninens framben. Fördelarna med denna är att den inte ger ett tryck på halsen och är väldigt enkel att ta på, men är ofta svår att passa in rätt och är relativt lätt att rymma ur. 

Bröstselen ser ut som en H-sele, men med ytterligare en rem som går mellan frambenen på kaninen, vilket gör att halsen avlastas. Selen är relativt svår att rymma ur och lättare att passa in än bogselen. Nackdelen, jämfört med bogselen, är att den tar lite längre tid att ta på. 

Personligen har jag valt bröstsele till mina, vilket jag tycker fungerar bra. Man behöver inte vara orolig att en snabb/svårstannad kanin stryps om jag håller emot i kopplet samt att jag inte heller behöver oroa mig för att ha en rymling lös någonstans. Har en grabb som vissa dagar kan försöka backa ur selar, han var konstant lös när han hade bogsele, men nu går det inte.

Assalea
8/17/16, 12:59 PM
#2

Ok tack för svaret!

Upp till toppen
Annons: