Annons:
Etikettmin-hoppkanin
Läst 3178 ggr
Smilla Kanin
5/18/16, 6:32 PM

Utvecklingstråd- Storugns Carolina Hurricanes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej!

För 2 dagar sedan flyttade min första hoppkanin hit så då tänkte jag att det inte vore så dumt med en utvecklingstråd 🙂

Hon kallas för Inez här hemma och är 13 veckor. Hon är lite sprattlig när man lyfter henne men det får vi öva på helt enkelt.  Hon är verkligen en väldigt glad kanin och gör glädjeskutt så fort hon kommer ut i hagen :D

Annons:
Wilmarabbit
5/19/16, 4:50 PM
#1

Gud vad fin, Såg henne på din youtubekanal 🙂 Hon verkar vara en riktigt busig tjej 😍

Kolla gärna in bloggen Regnbågehttp://nouw.com/wilmajRegnbåge

Ballong http://terabitiaskaniner.weebly.com/ - Hoppkaniner i Västra götaland Ballong

Smilla Kanin
5/20/16, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

#1 Åh, tack så mycket :D Ja, hon är verkligen busig, haha!

Idag och igår har vi nosat lite på selen, vilket var väldigt intressant. Hon har åldern inne för selträning, men vill vänta lite så att vi lär känna varandra ordentligt först :)

missan´s
5/21/16, 12:30 PM
#3

Åh gud vad fin! 😍

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Smilla Kanin
5/28/16, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Tack så mycket <3

Nu har vi börjat oss på selträning, vilket går jättebra! Det är lite läskigt att bli upplyft, men det får vi fortsätta öva på bara :) Men det går verkligen över förväntan, vilket känns jätteskönt. 

Borde nog skaffa ett längre koppel för hinner verkligen inte med henne, haha.

Smilla Kanin
6/1/16, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Känns lite som att jag spammar denna tråd, men nu har vi gjort ordentliga framsteg!

Idag tog vi en liten tur i sele. Vi har haft problem med upplyftningen, men det var som bortblåst idag! Inget panikande utan hon ville nästa upp i famnen, hihi. 

Så det är jätteskönt och känns verkligen bra 🙂

Smilla Kanin
6/11/16, 7:34 PM
#6

Igår testade vi på lite hinder då hon har lugnat ner sig ordentligt i selen. Det gick galant och hon tyckte det var superkul! 

Idag har vi även provat att gå lite på grusvägen, vilket var väldigt roligt och uppskattat.

Allt går framåt och hon lär sig nya hyss varje dag. Som idag hoppade hon upp på hagens tak genom en glipa i nätet XD

Annons:
Gabriella Gräsman
6/17/16, 3:01 PM
#7

Fina bebis, hon verkar verkligen trivas jättebra vilket är roligt, syskonen har hemma är inte häller så förtjusta i att bli burna, men som du säger det är bara att öva ;) Roligt att hoppningen värkar gå bra, ser fram emot att se henne ute på banorna! Måste även säga att hon har blivit sjukt fin<3

Gabriella Gräsman, Storugns Kaniner, storugnskaniner.weebly.com

Smilla Kanin
6/19/16, 4:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Åh, vad glad jag blir! Nu är hon väldigt mycket lugnare och litar ordentligt på mig, så nu kan jag lyfta henne utan problem :D

I torsdags busade vi lite och satte upp en hel minibana, det gick galant, men hon är envis som en åsna xD  Tror egentligen att hon vill hoppa högre, men jag tycker att vi håller oss till minihöjden ett tag till så vi inte förstör något nu när hon har kommit så bra överens med mig :)

Gabriella Gräsman
6/19/16, 4:48 PM
#9

Kan inte mina ungar va lite med som Inez?! Haha nej men de sprattlar verkligen som galninga!

Gabriella Gräsman, Storugns Kaniner, storugnskaniner.weebly.com

Flipps_hoppkaniner
6/27/16, 7:58 PM
#10

Hon verkar superfin!

Smilla Kanin
7/8/16, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#11

#9 Haha 

#10 Hihi, tack :)

Nu är bebis inte så liten längre, fyller 5 månader imorgon :O Vart har tiden tagit vägen? haha.

Hon har kommit in i tonåren och fjantar sig en del, men det har lugnat sig lite för stunden iallafall.

Hon har blivit superduktig och fattar grejen med hoppningen hyfsat nu! Igår var vi iväg och hoppade på en sandplan. Hon var rätt stressad, men det gick över förväntan! Trodde hon skulle flippa totalt, som hon gör ibland. Men det gick verkligen jättebra! Hon hoppade en hel mini/lätt bana och sprang bara ut en enda gång! 

Har även lyckats klura ut hur man ska föra henne. Hade problem förut, kom jag för långt bak stannade hon och rullade sig och var jag för nära stack hon. Men nu har jag lärt mig :D

Siktar på att debutera i slutet av juli, då jag känner att vi behöver lite mer tid :)

Smilla Kanin
7/24/16, 3:19 PM
#12

Igår gjorde vi vår lättdebut! Jag tycker att det gick strålande och är mer än nöjd över hennes insats! Visserligen blev vi oplacerade, tiden gick ut när vi hade 2 hinder kvar. Men hoppade, det gjorde hon! Hon svängde ut efter varje hinder och jag trasslade in kopplet hela tiden, vilket tog mycket på tiden. Det var jag som förstörde mest för henne då hon vill ha långt koppel när hon hoppar, men kan inte ha så långt mellan hinderna för då trasslar hon in sig eller sticker iväg, hehe. Men jag är superstolt och längtar verkligen tills nästa tävling! :)

Smilla Kanin
10/17/16, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

Nu var det ett tag sedan, men vi har inte tävlat sedan 23 juli pga rvhd2. Men i lördags var det dags igen. Jag hade inga mål eller förhoppningar, men om vi skulle komma imål skulle jag bli överlycklig. 

Hon toppade mina förväntningar något enormt, hon gick på 0+0, kom trea och tog pinne! Jag är fortfarande helt chockad, en sådan vändning sedan sist. Visserligen var inte grunden det snyggaste som skådats då hon fastnade med benet i kopplet så stack hon till elitens framhoppning, så fick springa efter henne typ 30 sekunder. Det var lite pinsamt, men kommer skratta gott åt det sen😂

Men hon sprang endast ut 3 gånger under varje lopp och när hon hoppade så hoppade hon hur fint som helst, riktiga studs och jag var tvungen att kuta efter henne, haha

Nästa tävling är om knappt 2 veckor, då är det krok och vi har tränat krok 2 gånger så vi får se hur det går, men det ska bli superkul att tävla henne igen, hon var så härlig att föra!

Nu blev det en hel roman, men ville få ut alla känslor så att jag kan lugna mig lite, hehe.

Annons:
sossos
10/19/16, 8:36 PM
#14

Otroligt vacker! Ser fram emot att fortsätta följa utvecklingen!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Smilla Kanin
10/30/16, 11:32 AM
#15

#14 Åh, tack så mycket :D

Igår debuterade vi krok lätt, hon skötte sig briljant, 1+1 och 5 utanför pinne. Superstolt över henne, men inte över min insats. Vi har lite svårt med svängar och jag vågade inte släppa på kopplet alldeles för mycket, så stoppade henne lite. Hade inte pajat allt hade hon dubbelnollat, haha. Vi har lite att öva på, men är nöjd med debuten, trots allt fjärde gången hon hoppar krok och tredje gången hon tävlar, även fast hon är lite för vild XD. Nu blir det inte tävling förrän om 1,5 månad ungefär, men tills dess kommer vi göra massvis med miljöträningar så att hon förhoppningsvis inte blir lika stissig på tävlingarna :)

Smilla Kanin
11/12/16, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#16

Vi har inte tävlat sedan sist, men övat lite och tagit hoppbilder. Vi har gjort lite svängövningar och det har funkat hur bra som helst och hon har lugnat sig, så ser verkligen fram emot nästa tävling! 

Jag bjuder på några bilder från idag :)

sossos
11/19/16, 9:40 PM
#17

Vad roligt att det går framåt! Ser dock inga bilder… XD Vad fotar du med?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

sossos
11/29/16, 4:49 PM
#18

Nu funkar bilderna också, så fin hon är!!!!!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Smilla Kanin
12/11/16, 4:51 PM
#19

Tack :) Canon EOS 1100D

Igår gjorde vi årets sista start, det gick överförväntan!
I krok lätt gick hon på 0+0 och hon var inte alls överstressad som hon brukar vara! Så hon tog sin första krok pinne, älskade unge <3

I rak var både hon och jag trötta och lite halvt förvirrade. Där gick hon på 2 fel men jag är väldigt nöjd över henne! Hon var inte alls lika stressad som hon brukar vara utan höll sig lugn och sansad!

Jag har fortfarande inte lärt mig helt att föra henne, speciellt i kroken. Men det gick betydligt bättre denna gången än förra och jag vet att jag har väldigt mycket att jobba med i mitt förande, men detta var andra krokstarten med henne så vi har tid att öva båda två :)

sossos
12/11/16, 9:58 PM
#20

Vart är det någonstans? Får kanske äran att ta över din vän Johannas kanin Frida så då kanske vi ses på någon tävling ;-)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
Smilla Kanin
1/28/17, 8:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20 I väskh :)

Nu har det gått ett litet tag, vi har varit och tävlat 2 gånger detta året och det har varit lite blandade resultat. 

För 2 veckor sedan hoppade vi rak lätt x2. I första gick hon på 1+1, grunden var helt mitt fel, skulle korrigera henne men hann inte korta in kopplet innan hon hoppade. I finalen var hon så gaaalet fin, de 3 första hinderna var inte roliga, men sedan släppte allt och hon sprang på och hoppade hur fint som helst! 

I andra var hon trött och det var väldigt mycket ljud och nya intryck. När vi kom till näst sista hindret hade vi rivit 2 och hon totalvägrade hoppa planket, så efter 3 korrigeringar valde jag att gå av, då jag inte ville pressa henne. Så är ändå nöjd över henne, hon gjorde sitt allra bästa och försökte koncentrera sig <3

Förra helgen var det krok lätt på schemat. Där blev vi opl, helt och hållet mitt fel. Det var ingen bra känsla alls, hon var överallt och hur stressad som helst. Svängde ut hur många gånger som helst och ville egentligen bara ge upp och gå av. Men på något sätt lyckades vi ta oss till sista hindret med endast 1 rivet (plank som hon satte tassarna på så hela ramlade, när jag inte hann med), hon svängde ut när det var 10 sekunder kvar och jag ville inte stressa henne. Så stod och klappade henne, men tiden verkade aldrig ta slut så fastän jag väntade, så satte ner henne, hon skulle precis gå över mål när tiden tog slut. Så det var mitt fel, men ville inte stressa henne.

Nu tror jag det är paus för våran del. Blir kastrering i början av mars men är osäker på om vi tävlar mer innan dess. Just nu har vi en väldigt bra relation och vill inte förstöra den med tävlingar. Hon behöver en välförtjänt vila och kastrering så hon kan fokusera på hoppningen och inte allt runtomkring. Så vi siktar på att vara tillbaka i maj, så tråden lär stå tom tills dess :)

Smilla Kanin
2/11/17, 9:54 PM
#22

Idag har vi gjort tvärtemot vad jag skrev senast. Vi tävlade nämligen en sista gång. Kommer inte tävla på närapå 2 månader så jag, Inez och Nejko (min andra kanin) drog iväg på en liten spontanare.

Inez var så himla fin! Hon gick på 1+1, felen var väl egentligen mitt fel. Felet i grunden var sista hindret, ett sådant hinder ingen river typ. Men hon stannade, så skulle korrigera henne men hon ville hoppa efter att ha suttit still ett tag så lät henne gå själv, då sparkade hon ner det, haha. Nästan samma sak i finalen. Men vad gör det när känslan var på topp! Ingen pinne men är så galet nöjd!

I grunden svängde hon ut 1 gång och sprang nästan hela banan! Hon har verkligen lugnat sig och jag är verkligen hur stolt och  nöjd med henne som helst. Bästa hoppavslutningen inför kastreringen. 

Nu kommer det stå tomt här tills maj/juni då vi börjar tävla igen. Ha det så bra sålänge :D

Smilla Kanin
3/31/17, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#23

Nu har det gått nästan 1 månad sedan kastreringen. Vi har inte gett oss på hoppningen, men kommer göra det om några veckor. Men, eftersom att detta är en utvecklingstråd och relationen är en stor grund för hoppningen så tänkte jag skriva av mig lite här.

Innan kastreringen hade vi perioder, superbra och väldigt hemska perioder. I de superbra perioderna tjafsade vi aldrig, hon attackerade mig aldrig, morrade aldrig på mig, stressade inte sönder i sele och höll sig ändå hyfsat lugn. I de väldigt hemska perioderna var det helt hemskt. Hon attackerade mig väldigt ofta, stressade sönder, rev stora hål i min jacka (ser ni någon med en sönderriven lila jacka på tävlingar är det jag 😎), och gick helt enkelt inte att hantera för 5 öre.  Rena rama vildkaninen var hon. 

Nu efter kastreringen har jag bara några ord att säga "Är det min kanin?". Hon har inte visat något tecken på stress alls, älskar att bli klappad på huvudet, tigger gos, tyr sig till mig och är kontrollerbar. Hon är så förändrad och kan inte säga annat än att jag är otroligt nöjd över resultatet med kastreringen! Älskade, älskade Inez! 

Hoppintresset finns nog kvar, redan efter en vecka lyckades hon hoppa upp på inneburen och fullständigt skrämma slag på mig, hehe. Spelar självklart ingen roll om hon vill hoppa eller inte efter kastreringen, huvudsaken är att hon går att hantera och att vi har det kul på hemmaplan. Det är det enda jag bryr mig om.

Fokus_on_Pepsi
4/3/17, 4:39 PM
#24

Ska ni inte tävla mer?

[EM L]
4/12/17, 11:19 AM
#25

Så söt!

Smilla Kanin
5/28/17, 2:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#24 Jodå! Igår var det rak lätt, debuten efter kastrering. Jag hade 0 förväntningar och hade som mål att klara framhoppningen. Inez den galningen hoppade hem en fjärde plats av över 40 kaniner. Hon gick dubbelnolla och tog sin andra rakpinne. Har verkligen inga ord, är så förvånad och så stolt. Hon var verkligen lugn, behövde korrigera henne 2 gånger i grunden och 1 gång i finalen, men oj så fin hon var! Fotograf: Sanna W

Smilla Kanin
6/21/17, 8:30 AM
#27

I lördags var det rak och krok lätt på schemat, med chans för uppklassning i rak. Hon gick på 1+1 i raken och var lite vimsig då det gick en hund förbi precis då. Men är nöjd, hon är verkligen inte alls så stressad som innan. Ingen uppklassning men det är jag glad över, vill att vi ska vara lite mer som ett team innan vi lämnar lätten.

I krok har både jag och Inez haft svårt men det lossnade! 1+1 varav det i grunden var för att hon hade lite bråttom, haha. Var även 9 hinder och en ganska svår bana. I finalen var det mitt fel, precis när jag satte ner henne for det förbi några motorcyklar och hon höll nästan på att trassla in sig så hon rev det första. Men vi knep sista pinnen i klassen och numera har hon bara 1 pinne kvar i varje!

Jag har alltid haft svårt att föra henne i krok, men det gick verkligen superbra! Nu behöver jag bara ge henne lite tydligare signaler vart jag vill att hon ska. Men fick beröm av domaren och pris för kaninhantering så blev sååå stolt och glad. Äntligen kan vi, jag och Inez <3

Annons:
[EM L]
6/21/17, 4:49 PM
#28

#27 Gratis till priset av kaninhantering!

Fokus_on_Pepsi
7/9/17, 1:53 PM
#29

Grattis till alla fina placeringar:)

Smilla Kanin
7/9/17, 7:51 PM
#30

#28 #29 Tack så mycket!
Nu har vi tävlat lite, hihi. Den 29 juni var det rak lätt x2, 1+0 och 0+1 (felet i finalen var mitt fel, råkade stanna henne så hon blev osäker och rev). Ingen uppklassning, men hon gör alltid sitt bästa så var så nöjd över henne!

Den 2 juli gjorde vi vår längddebut, 120 cm på tredje försöket, så nöjd! 160 cm blev lite långt, men är verkligen så imponerad och stolt över henne!
Idag gjorde vi vår sista krok lätt start. 0+0, 4:a av över 60 kaniner, uppklassning till medelsvår! Hon är så värd det, hoppade hinderna med så fin marginal och har aldrig sett henne så lugn, trots en stressad och nervös matte vid de sista hinderna. 

Vi är bara 1 pinne från medel i rak, den kommer när den kommer men jag är så stolt och nöjd över henne. Krok har aldrig varit varken min eller hennes starka sida, ändå var det de vi klassade upp oss i först, på bara 5 starter nu när jag räknar efter🤐

Smilla Kanin
8/24/17, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Sedan jag uppdaterade här senast har vi hamnat på en utanförplacering i rak lätt på 0+1. Riktigt nöjd över henne, hon var så lugn och lyssnade jättefint på mig!

Debuterat krok medelsvår har vi också hunnit med, vi kom till sjunde hindret innan tiden tog slut, men hon var så himla fin! Blev nog 7/8 korrigeringar, vilket drog ut på tiden men det var inga panikutvikningar. Riktigt fin debut och jag är så stolt!

För en vecka sedan gjorde vi vår andra krok medelstart, 2 fel i bana och 1 i korr. Jag stod helt chockad vid målet. Det var så häftigt, endast 3 korrigeringar och inte ens en 30 sekunders varning! Jag är så nöjd och stolt över henne, vi har gjort en enorm utveckling måste jag säga. Nu är vi nästan ett riktigt team, bara lite vänstersvängar vi måste jobba på😃

Smilla Kanin
12/16/17, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Efter ett långt uppehåll med kvalster och karantän är vi tillbaka på banan igen. I söndags var det dags för debut på matta, rak lätt x2. 

Inez körde på som om hon aldrig gjort något annat 1+0 i båda klasserna och gjorde sina allra finaste lopp. I första klassen var det jag som rev då hon for iväg i raketfart och jag fastnade med kopplet. I andra klassen gick hon på 9 sekunder i grunden och 8 i finalen, vilket räckte till pinne! Så nu är vi medelsvår i både rak och krok, så himla kul 🙂

Tanken var att debutera idag, men blev lite ändrade planer så vi siktar på 2 januari istället. 

Gammal bild från i somras tagen av Johanna Berglund

KaninCupcake
1/8/18, 8:35 PM
#33

Åh, det är så kul att läsa om Inez! Jag följer ju er på instagram också. Förresten, har du testat att blogga? Dina texter är verkligen intressanta, och jag skulle inte ha något emot att läsa mer om vad du har skrivit (:

Kolla in kaninernas sociala!

Instagram: _chocolate_bunnies_

Youtube: Polly, Plopp & Company

Fokus_on_Pepsi
1/14/18, 9:53 AM
#34

Vilken fin debut i medelsvår ni gjorde! 

4 fel på en bra tid, det är inte dåligt<33

❤️

Annons:
Smilla Kanin
1/14/18, 12:40 PM
#35

#33 Oj tack så mycket! Jo, jag har en blogg och har bloggat lite halvtseriöst till och från men ska försöka starta upp den igen :) #34 Ni är ju snabbare än jag på att uppdatera här, hehe. Får bli lite skärpning från min sida! Jaa, tack så mycket! För nästan 2 veckor sedan debuterade vi rak medelsvår på 3 fel i bana och 1 i korr. Känslan var helt magisk. Hon sprang helt själv halva banan men ibland kom hon lite i otakt och ville ha hjälp med en korrigering. Hon sparkade på de 3 sista hinderna också så bara småpet. En sånhär debut kunde jag aldrig ens drömma om, jag är så stolt och nöjd. Nästa tävling är den 4 februari och då är det rak medelsvår. Målet är att hålla oss lugna och vara så gott som ett team.

Fokus_on_Pepsi
1/22/18, 4:57 PM
#36

Heja er!!

Upp till toppen
Annons: