Annons:
Etikettfoder-skötsel-burar
Läst 1056 ggr
Magdalena Olsson
2016-04-17 18:35

Hur ska jag utfodra min hoppkanin?

Hej!Jag har en holländare på 2 år.När jag fick henne (8 månader) så fick hon pellets(Carrier)hon fick så det täckte botten.Sen i somras så slutade jag ge henne pellets pga att hon blev tjock.Nu är hon smal och fin och väger ca.2 kg.Mina frågor är då:Hur viktigt är det att jag ger min kanin pellets?Och hur mycket ska hon ha?Jag brukar hoppträna 2-3 gånger i veckan,men hon kommer ut alla dagar i hagen.Skulle jätte gärna få svar så jag ger henne rätt foder!:)/Magdalena Olsson

Annons:
NelliMohrle
2016-04-17 22:32
#1

Kaniner behöver egentligen inga pellets sålänge du ger dom en varierad kost (vilket är viktigt även när du ger pällets) men prova dig fram. Jag ger mina 1msk varannan dag och det funkar bra för mig :)

Älskar kaniner Kär

Magdalena Olsson
2016-04-18 17:52
#2

Okej,Tack!Ja för alla jag känner som har bra hoppkaniner ger lite pellets varhje dag men min går ju upp i vkit nästan dirket så ska prova som dig ! msk varannan dag!:)#1

iWontBite
2016-04-19 12:44
#3

Precis som med människor har kaniner olika snabb matsmältning och fettförbränning ;) Jag har unga harar på runt två och ett halvt kilo och gud vet att de kan bli tunna på en deciliter om dagen. Min yttepytte-lilla grabb på ett och ett halvt kilo kan också äta något otroligt utan att lägga på sig, men han bajsar som en häst. Det man får göra är helt enkelt att se till individen, som du uppenbarligen gör!

Den enda anledningen att just hoppkaniner oftast får pellets är att pellets innehåller mycket "koncentrerad energi", i skillnad mot hö som är väldigt fattigt på det mesta (det är därför de måste äta så mycket, men det är ju den typen av mat de är skapta för😉) och för kaniner som är så aktiva, eller kaniner som är extra viktigt att de får i sig alla vitaminer och mineraler så som dräktiga eller digivande honor, så kan det vara en försäkran om att de får i sig allt som de behöver och inte springer bort all energi som de äter. Jag tycker ofta kaninerna nästan är allra finast när de äter bara hö och under sommarhalvåret så ger jag oftast det till dem också :)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Upp till toppen
Annons: