Annons:
Etiketthinder-selar-andra-tillbehör
Läst 1656 ggr
Katniss
10/25/15, 10:20 AM

Vilken sele?

Jag köpte en sele till Anton för ett tag sedan, men den är int godkändes för hoppning sp jag tänkte köpa en ny. Nu undrar jag, bröstsele, h sele eller bogsele? Den måste var ganska rymningssäker och inte vara obehaglig om han plötsligt börjar springa så får den inte vara obehaglig ruby halsen om kopplet sträcks. Han tycker inte om när man sätter på selen så den måste även vara ganska enkel att sätta på på honom.

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Mickis1994
10/25/15, 10:22 AM
#1

Tycker du ska testa antingen ett bröstsele eller bogsele.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Katniss
10/25/15, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Såhär ser hans nuvarande ut

R.I.P. Anton 💔

Katniss
10/25/15, 10:31 AM
#3

#1 Ja, jag funderar på bogsele från http://koppelochselar.se/selar.html

R.I.P. Anton 💔

[Lollo 97]
10/26/15, 2:52 PM
#4

Jag gillar bröstsele bäst :) Har en till min hoppkanin och han kan inte rymma ur den och den känns bättre än H-sele, har dock aldrig provat bog-sele men har hört att det kan vara svårt att hitta bra storlek så att dom inte ska kunna rymma ur den.

Men bog-sele eller bröst-sele tycker jag ;)

Kanin1235
10/26/15, 6:48 PM
#5

Jag har en bröstsele från koppellochselar.se. Den är jättebra och väldigt rymmningssäker!

iWontBite
10/27/15, 11:51 AM
#6

Som de tidigare sagt, bogsele kan vara lite lurigt med rymningsbenägna kaniner, men i övrigt en bra sele som inte drar för mycket ^^ Bröstsele eller H-sele brukar kunna ha "snabb-knäppen" så det är nog lättast att sätta på.
Vissa tycker det är bra att kaninen inte känner sig för bekväm i selen/som att de var på promenad just när de ska hoppa för då koncentrerar de sig istället för att försöka äta/leka runt…  Jag vet inte om det handlar om att bara vara en annan sele än de är vana att gå ut i eller om det är H-selar som sitter på ett annat vis runt halsen. Om du i så fall har en kanin som är osäker kanske en bröstsele är bäst.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Annons:
Sashhi
10/29/15, 6:35 PM
#7

Bogselar är ju inte speciellt rymningssäkra. H-sele är det stramaste om din kanin inte gillar att ha något runt halsen, så bröstsele vore det bästa alternativet tror jag.

Not your mom, not your milk.

[Frida Rydberg]
10/29/15, 8:47 PM
#8

Bogselar tycker jag är helt värdelösa för det är svårt att få dem att passa bra (jag har inte haft någon kanin som det passat bra på, trots flera olika bogselar) plus att de kommer enkelt ur dem. Bröstsele skulle jag rekommendera för den drar inte i halsen, sitter bra och är inte mycket krångligare att få på än en h-sele

lovemysack
10/30/15, 5:08 PM
#9

Jag har 11 kaniner och 8 av dom har bröstselar. Jag inbillar mig att mina kaniner trivs bäst i dessa selar. Dom är enkla och sätta på samt sitter väldigt bra med rätt mått!  👍

Dom andra tre har bogselar och det är bara för att dom inte gillar trycket mot magen som dom får när man tar i kopplet…

H-Sele tycker jag personligen inte är något att rekommendera… Kanske som bebis/första sele men för mig så sätter jag alltid på mina bebisar bröstsele…

Du måste testa dig fram helt enkelt! 😉

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

crystalguurl
11/2/15, 8:37 PM
#10

Bröstsele enligt mig :)


Katniss
11/2/15, 10:51 PM
#11

Tack för alla svar :) När man väl fått på honom selen verkar han inte försöka ta sig ut. Han finner sig helt enkelt i den. :) det svåra är att få på den, men det brukar fungera att muta honom :) Det kanske blir bröstsele, dock.. Tänkte att han skulle få den i julklapp ^.^ så det år ju ingen brådska, direkt. Får nog funder lite till :)

R.I.P. Anton 💔

Happy-Bunny
11/5/15, 4:40 PM
#12

rekommenderar starkt bröstsele 😉

Har provat alla tre sorterna ; vanlig h-sele säger många drar i halsen, bogsele måste passa bra på just din kanin annars finns det risk att den får ut ett ben eller något (som min kanin). Bröstsele tycker jag är ganska enkel att sätta på (min kanin gillar heller inte att sättga på selen så mycket, men går bra när den väl är på), den gör att det inte drarlika mycket i halsen osv…. 😇

Men alla tycker olika så det är bara att hitta den rätta för just dig 🙂

Upp till toppen
Annons: