Annons:
Etikettallmänt
Läst 736 ggr
lydia.L
2015-09-04 17:59

Hona eller hane?

Tänkte bara för nyfikenhetens skull fråga om ni föredrar honor eller hanar till hoppning :) har ni tid och lust får ni gärna motivera svaret också ;)

Lydia & Tindra Glad

Annons:
Mickis1994
2015-09-04 18:56
#1

Åh det är en sådan svår fråga, en klassiker som jag aldrig tycks kunna svara på. Själv tycker jag både om hanar och honor, kastrerade som okastrerade.  Men jag ogillar snuskiga hanar starkare än vad jag ogillar brunstiga honor, förutsatt att de inte är sura. Sura kaniner är inte min grej oavsett kön. 😉 

På banan tycker jag nog att hanar är enklare att hoppa faktiskt. Med det sagt har jag en hane hemma och fyra honor, logiken haha. Men mycket hänger på individen (och kombinationen som den kommer ifrån) för min del.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Peak303
2015-09-04 19:33
#2

Jag personligen har hitintills gått bäst med hanar. 
Kan vara att jag kommit över honor som varit sura och att kemin inte passat ihop mellan mig och dem. Men av de honor jag hoppat med så har de varit väldigt envisa och jag är nästan lika envis så slutar oftast i bråk.. Kanske skulle ändra uppfattning om honor, om jag hade börjat tävla någon som inte var så!

Men sura kaniner över lag tänker jag de samma om som #1 skrev.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

kyrkeliden
2015-09-04 22:20
#3

När jag började med hoppningen var första en hane, och det är jag rätt glad för. Överlag kan jag tycka hanarna ofta har ett jämnare temperament och som ny så ja, jag känner hanar är lättare då.

Många honor (de jag har iaf=p) är speciella och hoppar definitivt inte med alla, eller känner de inte för det en dag så får man glatt acceptera. Sen är de ju grymma, vilket de vet själva lite för väl…..

Jag vet inte, men mitt tips är nog ändå en hane som första, läromästare.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

lydia.L
2015-09-04 22:27
#4

Tack för era svar :D Är väldigt sugen på att skaffa en hoppkorsning och isånnafall blir det nog en hane 👍

Lydia & Tindra Glad

Mickis1994
2015-09-04 23:10
#5

#4 Det tycker jag du gör rätt i och tycker man att hanen är för snuskig hemma eller på banan finns alltid möjligheten att kastrera som också brukar göra susen 👍

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

lovemysack
2015-09-04 23:33
#6

Jag har alltid hoppat bäst med honor. Jag upplever att mina honor är mer stabila och jämna i beteende än mina hanar, kastrerade/som okastrerade. Ibland är dom kissiga, ibland är dom nosiga, ibland super snabba, ibland slarvar dom med att sparka ner massa hinder… Vilket jag inte upplever med honor. Om jag är på 30 tävlingar per år säger vi, så hoppar honorna på mina vilklor 25 av 30 gånger medans hanarna kanske hoppar bra 10 gånger av 30, det är inte många gånger jag har fått känt den här sköna feelingen när allt stämmer i minsta detalj med en hane, kanske 1-2 gånger om året. Man ser verkligen hur olika man är och det är så himla kul att läsa vad alla andra tycker och tänker. Och NEJ det finns inget kön som är bättre än det andra då ALLA kaniner är OLIKA individer! :D

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Annons:
Evelina!
2015-09-06 14:28
#7

Min första hoppis var en hona och vi klickade superbra. Efter henne har jag dock inte haft en enda hona som velat hoppa med mig så jag säger nog hanar. Har bara hanar just nu som jag tävlar med. Ska ge honorna en sista chans (köpte nyligen två ungar (honor) som jag tror enormt mycket på beträffande stam och inställning) innan jag ger upp.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Nallemillan
2015-09-06 15:44
#8

Jag har märkt att jag gillar mer hanarna och det är även de som jag lättast förälskar mig i :P 

Personligen tycker jag att hanarna är mer jämna i humöret. Snusket kan jag hantera bättre än en brunstig/sur hona.

iWontBite
2015-09-07 19:26
#9

Jag går mycket bättre med hanar 😂Snuskar flyttar i alla fall på sig, haha!
De känns stabilare (fast det verkar vara delade meningar om det i denna tråden) och jag kan få dem att fokusera så de vet vad de ska göra på ett vis som jag inte riktigt listat ut med honor.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Happy-Bunny
2015-09-08 19:26
#10

#9 haha ja i vanliga fall flyttar hanar på sig 😃

Men när det gäller min gosse är det nosen ner i backen med en gång och luktar som bara den efter honor, så ibland rör han sig inte ur fläcken 😂

Upp till toppen
Annons: