Annons:
Etiketthinder-selar-andra-tillbehör
Läst 521 ggr
belladoris
6/15/15, 9:58 AM

Panik i koppel

Jag har ett problem med min kaninhona (hoppkorsning) på ungefär 3 månader. Hon får som rubriken antyder panik när hon har koppel på sig. Sele går jättebra, hon sitter lugnt när jag sätter på den och busar som vanligt med den på i hagen. Men när jag sätter på kopplet på selen springer hon som en galning runt i cirklar och försöker slita sig loss (hon har lyckats med det en gång också). Jag kortar då upp kopplet och lyfter upp henne i famnen för att lugna ner henne och hon är märkbart stressad och flåsar. Hur ska jag göra för att få henne att förstå att kopplet inte är farligt? Är det bara att fortsätta öva? Har aldrig haft det här problemet med tidigare kaniner. Tacksam för svar!

Annons:
Henni-Chan
6/15/15, 10:37 AM
#1

3 månader är en rätt ung ålder och ibland kan nya saker vara läskigt. Om selen inte är något problem är det jättebra. Många kaniner kan uppleva "stoppet" som det blir med koppel som obehagligt.

Jag skulle säga att det bara är att fortsätta öva. Men kanske kan ta träningen dit hon känner sig tryggare/alt. mindre ytor. Ibland behöver kaninen få slita och slänga lite innan den förstår hur allting ska gå till. Det är jättebra att du tar det lugnt och sakta vevar in kopplet när du ska ta upp henne.

Tålamod, tid och lugn är i detta fall det som jag tror kommer löna sig. 

Ett sluttips är att ta det lugnt och tänk på kaninen och dig som team, glöm bort åldern och att det är 4 månader vid start. Kanske är hon en sån som behöver lite mer tid och det kanske är bättre att vänta en extra månad innan ni startar tillsammans, för på debuten ska det kännas bra och att kaninen är förberedd.

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

belladoris
6/15/15, 3:07 PM
#2

#1 tack så mycket för ett väldigt användbart svar! Jag ska göra som du säger och ha tålamod:)

Upp till toppen
Annons: