Annons:
Etiketttävling-resultat
Läst 1101 ggr
aliiciaj
6/14/15, 6:15 PM

Tävla upphittad kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I början av maj hittade vi en kanin i skogen som jag tagit hand om sen dess. Vi rapporterade det till polisen och för några dagar sedan ringde de mig och gjorde ett överlåtande till mig, vilket betyder att kaninen räknas som min nu. Har upptäckt att denna kanin är väldigt bra på hoppa, så skulle vilja testa att hopptävla henne någon gång. Men problemet är att jag inte har ett födelsedatum på henne, därför vet jag inte hur gammal hon är. Men är helt hundra på att hon är en fullvuxen kanin, när hon kom till mig vägde hon ca 4 kilo vilket hon fortfarande gör. Kan man tävla en kanin utan känd ålder? Man ser tydligt att hon är över 4 månader. Men att hon är över 1 år kan man ju inte garantera, men hade inte tänkt starta elit i år ändå.

Annons:
Henni-Chan
6/15/15, 10:40 AM
#1

Om polisen godkänt överlåtandet kan du absolut tävla med kaninen.

Vanligtvis börjar man ju inte med att tävla kaniner i längd och höjd så tycker inte heller att det är något att sikta på så här i början. 

Jag har kaniner som jag inte vet exakt ålder på, därför har jag och veterinär uppskattat ålder, satt födelsedatum som låter rimliga. Jag skulle nog tycka att din kanin ser ut att vara fullvuxen, det är de vid ca 2 års ålder. Men som sagt veterinär kan hjälpa till mycket genom att titta på tänder.

Om inte annat är det bara att sätta födelsedatumet 01-01-2015. Då blir kaninen "6 månader" i nuläget och får absolut tävla mini/lätt till att börja med.

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

aliiciaj
6/15/15, 11:31 AM
#2

#1 Tack för svar! Okej får be min veterinär kolla på henne så vi vet ungefär hur gammal hon är.

Upp till toppen
Annons: