Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 715 ggr
melonen
5/29/15, 9:33 PM

Ni med hoppkaniner

Hej!

Jag undrar bara hur ni med hoppkaniner som tex. tävlar  mycket gör när ni ska träna en ny kanin (alltså som inte redan är en "hoppkanin") Skulle vara väldigt kul att veta eftersom att jag ska börja hoppträna min kanin.❤️

Annons:
RebeccaG
5/29/15, 9:45 PM
#1

Tränar lite hemma och låter dom ta det i sin egen tackt så dom tycker det e skoj :) 
Resten flyter på av sig självt.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Evelina!
5/29/15, 9:46 PM
#2

Redan i valet av föräldrar till en hoppkull börjar man forma sin kanin, man använder sig av en mamma och en pappa man tror kompenserar varandra på ett bra sätt.

Sedan rent praktiskt väntar man till kaninen är tillräckligt gammal, i nuläget får man starta kaniner från 4 månaders ålder, detta gäller dock bara fram till årsskiftet och åldern för debut höjs till 5 månader. Jag brukar hur som helst inte börja selträna förrän vid 4 månaders ålder, och då vänjer jag kaninen vid koppel och sele, framförallt att få kaninen att gå framåt av egen vilja trots sele och koppel innan jag sätter fram minst två hinder med en bom (max 5-10 cm högt) och låter kaninen skutta över dessa i en följd. Eftersom avståndet mellan hindren är ca 3 m måste kaninen ha det här drivet framåt som jag beskrev ovan, annars hamnar man lätt mellan två hinder och kommer inte så mycket längre.

När kaninen sedan fattat grejen brukar jag höja till åtminstone mini-höjd och starta de första gångerna i den klassen bara för att kaninen ska få in rutinerna. Räkna inte med att ta dig hela vägen i mål första gången utan var glad om ni kommer halvvägs, små mål som man lyckas uppnå är oftast bättre än stora mål som grusas på en gång.

Det var lite om hur jag gör när jag tränar en kanin som inte är så erfaren.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

kyrkeliden
5/30/15, 6:37 PM
#3

Börja lågt, 10-20cm. Träna korta stunder och sluta när man känner kaninen gjort framsteg. Ofta är det inte hinderna utan vägen emellan dem som är det svåra. Sätt upp en rakbana, behöver inte vara så många hinder till en början och öva på att få kaninen att förstå den ska springa rakt fram och skutta/gå över bommarna som är i vägen.

Se till att inte låta kaninen vända och hoppa tillbaka, utan du bestämmer ett håll och då är det det som gäller.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Idlil
7/22/15, 10:00 AM
#4

Jag börjar alltid med att bara ha bommar på marken i en rakbana och inte ha några krav förutom att den ska gå igenom hinderstöden. När jag gjort de i ett par veckor höjer jag till mini o gör det bredar, sedan fortsätter jag så tills den kan lätt-klassen då gör vi våran första start. Det är viktigt att de går på kaninens egen vilja så att du inte tvingar den, då kan hoppningen bli någonting negativt. 

man sak skynda långsamt. :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Upp till toppen
Annons: