Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 844 ggr
Paxxie
5/2/15, 2:24 PM

Tävla med kaniner som bor ihop

Hej!

Jag är nyfiken på om det finns någon som tävlar med kaniner som bor ihop, eller tävlar med den ena men inte den andra?
Fungerar det att ha isär dem över dagen och sätta ihop dem igen?
Har ni dem i olika transportburar?
Bråkar de någonting?

Anledningen till att jag frågar är att jag har två kaniner ihop som blir märkbart stressade så fort en annan kanin kommer i närheten. De bråkar inte, men det gör att den ena försöker rida på den andra och sedan jagar de varandra en ganska bra stund. Jag är osäker på om de verkligen skulle hålla sams i en miljö med många andra kaniner.
Jag vet inte om jag kommer tävla med dem hur som helst, men jag har en annan hona som jag funderar på att skaffa en kompis till och jag oroar mig lite för att det kommer bli likadant där.

Annons:
Mickis1994
5/2/15, 3:45 PM
#1

Jag har ett par som bor tillsammans, en hona och en kastrerad hane. På tävlingarna är det alltid i varsin transportbur och eftersom jag inte har med mig hagar så träffas de inte under dagen. Har flera gånger varit borta på tvådagarstävlingar där de har bott och varit ifrån varandra. 

Tycker det funkar jättebra att sätta ihop dom igen, men sätter alltid in den dominanta sist i buren. 

Hemma blir den dominanta, kastrerade hanen, sur på honan när en annan kanin (främst hane) är i närheten. Inget jag upplever på tävling då de är som sagt själva och sätter ihop dom igen hemma. Nu när jag tänker efter har jag tävlar en gång där de båda har gått i hage tillsammans vilket gick bra.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Paxxie
5/2/15, 5:01 PM
#2

#1: Intressant! Jag antar att det kanske inte blir samma revirtänk när de är på bortaplan, så den dominanta behöver inte häva sig på samma sätt. Har du någon gång åk bort med bara en av dem? Tänkte om det kanske blir krångligare ifall den ena (dominanta i mitt fall) får buren för sig själv under en dag och sedan släpper man in den andra igen.

Alliesson
5/2/15, 10:29 PM
#3

Följer :) Har funderat på precis samma sak! Tänker att den tävlande kaninen ju även kommer att lukta annorlunda när den kommer hem till sin kompis på kvällen?

Mickis1994
5/3/15, 2:04 AM
#4

Japp, jag har åkt iväg med enbart ena fast då var det den dominanta som fick följa med. 

Skulle jag låta den dominanta vara kvar tror jag att jag skulle antingen sätta dom i hage först eller ta ut den dominanta, sätta in honan (som inte är dominant) och sedan igen sätta in hanen (dominanta) efter någon minut. Fast i och för sig har hänt flera gånger att jag har särat på dom t.ex. när honan rymmer ur hagen. Då får honan som inte är den dominanta vara i buren och hanen  t.ex. vara kvar i hagen. Sedan när jag stoppar tillbaka hanen i buren så har det gått bra.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

sfut
5/3/15, 9:00 AM
#5

Ta med båda och ha i skilda burar eller gemensam hage över dagen brukar inte vara något problem men de gånger jag tagit med bara ena har det blivit lite dålig stämning ett tag efter att vi kommit hem.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Paxxie
5/3/15, 10:41 AM
#6

#4, #5 Tack för era svar! Får tänka lite på hur jag ska göra. Känns onödigt att ta med en kanin på tävling som inte ska tävla, men skulle ju kunna starta hanen en gång och se om han tycker det är kul. Annars får jag helt enkelt testa att ta med honan och sedan sätta ihop dem i hagen (känns lättare att sära på dem där om det blir bråk) eller ta ut hanen en stund och låta honan vara själv i buren.

Annons:
KajsaKa
5/3/15, 3:40 PM
#7

Har lite samma som #1 . Jag har en kastrerad hane och en hona som båda tävlar, och det funkar jätte bra.

kyrkeliden
5/30/15, 6:58 PM
#8

`Har tre i e grupp och har hänt ibland endast en följt med. Aldrig märkt av at jag hat problem. Dock kastrerad hane med två honor (ena honan aldrig varit iväg själv då hon är såpass ung). Men sätta ihop har funkat utan problem. Har märkts att de saknat varandra!

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Upp till toppen
Annons: