Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 628 ggr
Fillippa NP
5/2/15, 1:57 PM

Börja hoppträna - Tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Vi har skaffat en liten söt Rex för en månad sedan lite mer. Och jag ser potential i henne till att kunna bli en riktigt bra hoppkanin. (Hon har redan hoppat en halvmeter upp på saker). 

Nu undrar jag om ni har lite tips på hur man ska gå fram för att lära henne hoppa bra? :) Och typ hopp över hindren och inte springa bredvid. Alla tips välkomnas :D

Annons:
Nallemillan
5/3/15, 12:43 AM
#1

Börja med att selträna henne. I början låter du henne gå dit hon vill och när hon är bekväm kan man börja styra och stanna samt lära att "gå fram" lägg ner mycket tid, allt kommer inte på en gång.

När hon kan gå i sele så hade jag börjat med rakbana på 3-4 låga hinder (ca 5-10 cm) och börja vid det första och hoppa de efter varandra (som i en rakbana) upprepa några gånger. Detta kan också ta tid att träna på att gå rakt fram. När det går bra kan man höja hinderna efterhand, Men ta det lugnt med höjning så hennes självförtroende inte blir dåligt (för ibland kan höjden göra kaninen osäker) Fyll även på med fler hinder så de blir ca 7-8 stycken.

Sedan om du tänkt tävla så hade jag inte valt att höja eller länga hinderna högre än vad maxad lätthöjd är. 

När det känns bra på rakbana hade jag börjat på kroken. Antingen "börjar du om" på låga hinder eller har du något högre och tränar upp svängarna. En sak som man kan tänka på i kroken är att bygga en bana med naturliga svängar (Alltså inte 90* svängar i början) så att hinderna kanske är som en båge eller liknande så att hon lättare kan förstå vart hon ska, och sedan kan man bygga klurigare banor.

Lycka till :D

Fillippa NP
5/3/15, 9:16 AM
#2

#1 Tack för bra svar :D ska börja traggla mer med sele ^^ Har provat några gånger och selen verkar hon inte bry sig om ^^

Henni-Chan
5/7/15, 8:59 PM
#3

Ett annat tips är att kontakta en hoppklubb, de har ofta träningar, kurser och allmänt hjälpsamma medlemmar 🙂

Du kan söka på www.skhrf.com efter din närmaste klubb!

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Upp till toppen
Annons: