Annons:
Etikettkullplanering-make-maka-sökes
Läst 3500 ggr
kyrkeliden
2015-02-14 17:05

PLANERADE KULLAR 2015

I denna tråd är det ok att lägga in kullplanering!
OBS! Följande SKA stå med i din annons:

- Tanke bakon kullen*
- Föräldrar*
- Planerat parningsdatum / tid för parning
- Klassning föräldrar
- Stam, vad blir ungarna besläktade med*
- Vart i landet kullen kommer finnas*
- Kontaktuppgifter till uppfödaren (ex. hemsida, mail)*

*obligatoriskt

Kullannonser som inte läggs in här, utan görs i egna trådar kommer tas bort! Även kullannonser som saknar flera av ovanstående uppgifter kan rensas bort!

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

  • Redigerat 2021-03-01 11:41 av Niklas
Annons:
Evelina!
2015-02-15 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Då Klara gick tom tillsammans med Snöflingans Flumeride kommer hon istället att paras med Engens Tigertass. Allt för att jag vill spara 1-2 ungar efter henne. Kullen kommer att tas i mars.

Foto: Tim: Gabriella Ledin; Klara: Hendrike Palm

Sparfs Tok Snö ”Klara”

e. Grenens Iorgoss av Jasmine u. Glädjens Galna Tankar

Klassad msv i rak och krok, 1 pinne i rak. Ostartad i höjd/längd. 

Detta blir min och Klaras första kull. Klara föddes ensam i sin kull och är min allra första hoppkanin. Mycket tidigt bestämde jag mig för att vilja ha en släkting till henne och tänkte först på ett yngre helsyskon till Klara, men då mamma och pappa kanin parats flera gånger utan resultat på senare tid började jag så smått fundera på att ta en kull på Klara själv. Detta för att vara säker på att få något efter henne, vilket är det främsta syftet med den här kullen. 

Som hoppare är Klara superrolig. Hon hoppar det mesta lekande lätt, men har pga en sämre förare (jag) inte fått visa sin fulla potential riktigt. Hon har lärt mig allt jag kan om kaninhoppning och är lätt den skojigaste kaninen jag har i mitt stall. Hon har en förmåga att tagga till ordentligt på tävling och gör alltid sitt yttersta. Till vardags kan Klara – som alla honor – vara lite bitchig och behöver en fast men varsam hand för att komma till sin fulla rätt – då kan hon vara riktigt kelsjuk och go. Men på det stora hela är hon en fantastisk kanin med snygg kropp och trevligt psyke. 

https://www.youtube.com/watch?v=f51gfURUF-Y

Till Klara ville jag ha en snäll och i hoppningen okomplicerad hane. Många individer fick jag sålla bort pga att de var brokade, men så fick jag tillfället att köpa Tim och bättre hane till henne kan jag inte tänka mig.  

Engens Tigertass "Tim"

e. Grenens Gt Ch Precious Blue Pearl u. Svartås Frisky Rockstar 

Klassad msv i krok, svår i rak och elit i höjd/längd. 

Tim är en riktig myspropp! Han och Tore är lätt de snällaste kaninerna i stallet och ställer gärna upp och kelar en bra stund. Tim har en kull sedan tidigare vari alla ungar ärvt hans genuint trevliga temperament. Som hoppare är Tim okomplicerad, hoppar allt utan bekymmer och är himla trevlig att föra. Kan tagga till på tävling, men skulle aldrig göra något dumt. 

Jag tror på fartfyllda kaniner då båda föräldrarna har ett naturligt driv i sig, lättsamma att hoppa och hantera. Jag tror att Tim kommer komplettera Klaras beteende rätt fint då han tidigare nedärvt gott temperament. 

https://www.youtube.com/watch?v=y8eHI9RxJeg 

Inavelsprocenten är enligt MATS 0,6 % och ungarna kommer bli släkt med Nordanvindens (6:e led), Kasper och Gia (4:e led) och Skåningen (5:e led).

Kullen kommer finnas tillgänglig i Hudiksvall, Gävleborg, men transport till Stockholm och längs med vägen (E4) är lätt ordnat. Mer info och kontaktuppgifter finns på hemsidan, Elvevis Kaniner. Välkomna att kontakta mig, antingen per PM här eller via hemsida, svarar så fort jag kan.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Kärlekens Hoppkaniner
2015-02-15 19:47
#2

Starlight's Hearts In Atlantis + Jasmines Ch Med Vilja

                                                                          Paras i slutet av april

Jag tror på fartfyllda, hindersökande ungar med en stor glädje för hoppningen. Zonics mindre kropp väger upp Alvas större. Jag hoppas på ungar med Alvas mer högresta kropp och snygga hoppstil och Zonics otroliga studs i tassarna och vilja framåt. 

Både Alva och Zonic har coola hoppstilar där de verkligen sträcker ut sig över hindren. Alva kan vara ganska envis av sig, där kompletterar Zonic bra med sin fina samarbetsvilja. Då båda föräldrarna har ett underbart temperament förväntas även roliga, kelsjuka individer både på och utanför banan.

Färger som kan komma: viltgrå, svart, blå, viltblå, isabella, viltisabella, madagaskar och viltgul. Även detta i övermantlat, wienertecknat, rödförstärkt och zobel. 
______________________________________________________________

E: Jasmines Ch Med Vilja
Sedan jag upptäckte Zonic har jag inte kunnat släppa honom. Det var planerat att jag skulle ha en unge efter honom, men när den kullen blev inställd var det ganska självklart för mig att själv låna in honom för parning. Han har verkligen allt man kan önska sig i en hoppkanin. Han har en otrolig fart på banan och ett underbart fokus. Han är hindersökande och lättstyrd, men framför allt så älskar han att hoppa! Man riktigt ser hur roligt han tycker att det är.  Numera är Zonic en glad pansionär. Zonic har lämnat avkommor som bl.a Tomorrow's Mystery, Rocky Road och Irish Cream. Rickard beskriver Zonic som en liten nallebjörn. Rickard om Zonic: Zonic är asgo! Finns inge ont, har aldrig gjort något dumt.

Klassad
Rak: ELIT, 2 Cert
Krok: Champion, 4 Cert
Höjd: ELIT, 75 cm
Längd: ELIT, 2 Cert, 220 cm

Meriter                                                                                                    
4:a Sveriges Hoppkanin 2008                                                               
7:a SM Krokig Bana 2008
12:a SM Krokig Bana 2010
13:e SM Krokig Bana 2007
15:e SM Längdhopp 2009
2:a GKHT:s Jubileumspokal 2008
Vinnare av Göransson Cup 2007
3:a Jönssons Cup 2007

Filmer

javascript:nicTemp();

javascript:nicTemp();

javascript:nicTemp();

________________________________________________________

U: Starlight's Hearts In Atlantis
Alva kom till mig för ungefär ett år sedan och redan första veckan kärade jag ner mig totalt i henne. Hon är otroligt vacker och har dessutom ett underbart temperament. Hon uppskattar att gosa och tuggar nöjt när hon får göra just det. Hon tycker att det är superkul med promenader och det går undan med hennes långa ben! 

Alva hade inte sätt ett hinder innan åtta månaders ålder, men tillsammans prövade vi på det där med hoppning och hon utvecklades snabbt när hon förstod vad det handlade om. Efter hennes kull som togs i somras har hon plockat pinne efter pinne och är nu medelsvår i rak. Det märks verkligen att hon taggar till lite extra i medelsvåren och hoppar oftast bättre när hindren blir lite högre. Hon blev precis utanför placerad på sin msv debut.

Klassad
Rak: Medelsvår
Krok: Lätt
Höjd: ej startad
Längd: ej startad

Filmer

javascript:nicTemp();

________________________________________________________

Besläktat med: Noel, Tess och Elliot
Köpesumma: 500 kr

Vid frågor samt intresse är du varmt välkommen att höra av dig till mig. Köparna bestäms vid 5-6 veckors ålder men det går att lämna intresse på kullen redan nu.

Mail: ellen.thome@spray.se, du kan även skriva till mig på facebook eller skriva en kommentar :)

Zofie
2015-02-25 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

I april så kommer Spöket och Himla att träffas. Två helt fantastiska individer.

**Himlens Blomvisslare
**E. Glädjens Lycklig  U. Himlens Black Currant
Himla är en fantastisk 2,6 kg tung japantecknad tös. Hon är det snällaste jag stött på i kaninväg. Här hos mig går hon lös och kommer på inkallning, har ej tävlat henne men enligt hennes ägare så är hon lätthoppad och framåt. Film.

Rak: Msv 2 pinnar
Krok: Msv 1 pinne
Höjd: Ej Elit 1 pinne (60cm)
Längd: Ej Elit

Vallholmens Järnspöket
E. Limholens Yngve  U. Paradisets Stolt och Modig
Spöket är dvärgharekorsningen som inte blev som han skulle. 2 kg tung så är han dubbelt så stor som sina kullsyskon. Han är precis som sina föräldrar en bra hoppkanin, lättstyrd och lyhörd. 

Rak: Medelsvår
Krok: Svår
Höjd: Ej Elit
Längd: Ej Elit
_____________________________________________________________________________________

Jag tror på slanka harar (70%) i en lite mindre förpackning (ca 2 kg). Med stor hoppglädje och ett fantastiskt temperament. Ungarna kommer endast vara släkt med Sheldon av de "kända" leden. Det som gör denna kull extra rolig är att hanen har gulanlag, så det kan komma japantecknat. 

Jag tar denna kombination för att jag vill ha harkorsning lämpliga för hoppning. Bakom hanen finns kaniner som är släkt med min första hoppkanin så det är gener jag vill ha kvar. Både mamman och pappan är klassade, och har ett bra temperament. Och det är egenskaper jag själv söker hos en hopp&sällskapskanin. Jag kommer själv att spara en eller två ungar ur denna kombination.

Tänkt pris: 400 kronorUngarna kommer att finnas i Göteborg.

Mail: sofie-erica@hotmail.com
Hemsida: Pegasus Kaniner

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

lovemysack
2015-02-26 11:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

I augusti kommer min hona Winds Of Vitality få träffa den snygga Trombens Nico i hopp på några snygga bebbar. Trombens Nico "Nico" E: Pelle Pirat U: Amazon Jag tror att Nico är en ganska så igenkänd hoppkanin. En stor snygg vädur som hoppar helt fantastiskt. Bra fart, bra marginal. En genomsnäll kille som jag vill ha mer av. Elit i allt! https://m.youtube.com/watch?v=-dzpBA4IdUY Winds Of Vitality "Alfons" E: Edward Cullen U: Sunny Alfons är den snällaste kanin jag någonsin mött! Alla mystokiga människors dröm. Jag var med från dag ett när Alfons var beräknad att komma till världen, tills hon flyttade hem till mig med sin syster. Två helt underbara individer. På hoppbanorna gör hon alltid sitt bästa och jag kan inte beskriva kännslan när jag för henne igen banan när hon bara gör sitt lixom. Elit i rak och krok, samt pinnar i höjd. https://m.youtube.com/watch?v=IQf1lBjhEF8 - Tanke bakon kullen: Jag har redan en Nico bebis och jag har en bebis från Alfons. Jag är sjukt nöjd med båda dom ungarna. Min tanke var då att varför inte lägga ihop dessa två fantastiska föräldrarna och skapa en ännu bättre bebis. Jag tror att detta kommer bli en jätte rolig kull med HELT obesläktade hoppungar. Jag ska helt klart spara en bebis från denna kull och jag ser verkligen fram emot augusti när dessa två stjärnor få träffas. Som sagt, ungarna kommer bli HELT obesläktade med alla hoppled i sverige och jag tror att dessa bebisar kommer bli värdefulla i aveln framöver. Kullen kommer födas i dalarna och för att komma i kontackt med mig så tycker jag att ni går in på min hemsida (Lundens Hoppkaniner) och skriver ett mail därifrån. Info om kullen kommer att komma upp där inom kort. :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

lovemysack
2015-02-27 12:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

På rak SM 2015 kommer min egna Sparfs Liss-Kulla träffa snygga hanen Grenens Impression Of Diamonds. Syftet med den här kullen: Izor är en kille med en extrem kapacitet och vilja samt riktigt bra på att lösa alla sorters hinder. Han har ett bra tempo genom hela banan. Och han söker sig alltid till hindren. En snäll kille med hjärtat på rätt ställe som taggar till på tävlingar dock ej aggro utan endast fokus. Amber har aldrig visat aggressivitet och hon är inte bitchig såväl i buren eller på banan. Genomsnäll helt enkelt. Hon hoppar helt fantastiskt hon med, precis som Izor. Helt okomplicerad och en 3-åring skulle utan problem kunna hoppa med henne. I rak springer hon på i lagom fart utan att svänga ut och i krok är hon väldigt hindersökande. Inga hinder är för svåra, såväl maxade dubbelkryss eller platta 5:or… Jag tror att ungarna kommer få fina kroppar som landar på cirka 2.5-3kg som har hindersökande bra fart. Izors fokus och helt underbara hoppstil mot Ambers nästan obrydda min blir en bra kombo på lugna, fokuserade, taggade kaniner. Snälla fina ungar som kommer blir bästa kompisar såväl hemma som på tävlingsplatsen. Jag tror att kaninerna kommer passa både nybörjare och erfarna! Men säljer i förstahand till lite mer erfarna. Miranda Om Izor Izor är kaninen som fastnat lite extra i mitt hjärta, som lärt mig minst lika mycket som jag har lärt honom. Han har i stort sett allt jag önskar hos en hoppkanin, stor kropp, fart så det räcker och blir över, är hindersökande och har temperament som jag ser som en fördel då han har all fokus på att hoppa när han är på banan. Utanför banan har han ingenting emot att sitta och gosa om han får bestämma det själv, men det blir inte längre stunder för efter en stund är det full fart som gäller igen. Barn efter Izor: https://www.youtube.com/watch?v=vtUDLjRCTh8 Klassning: Rak: ELIT 4 cert, CH Krok: ELIT 3 cert, CH Höjd: ELIT (80cm) Längd: ELIT (190cm) Merriter: Han har bland annat placerat sig på Bergslagstrofén, kom 3a på Stämmantävlingen 2010 och vann Jubileumspokalen 2011, men har även andra merriter. Izor har några kullar sedan tidigare där de flesta har ärvt hans fart och många har fått riktigt fina resultat. Han är bland annat pappa till Gt Ch Eldsvärdet, Flammans Black Magic och Flammans Lucky Impression som alla klassade upp sig fort till elit och även har plockat cert. Om Amber Amber är den bästa hoppkanin jag någonsin ägt. Jag har aldrig haft en kanin med sån vilja om hon har. Som hon hjälper mig i alla situationer om jag gör fel och allt. Nej det går inte att beskriva henne. Hon är bäst helt enkelt. Snäll i alla lägen och taggar till vid rätt tillfälle. Hon är slank och hoppningen finns i bakluckan. Hon hoppar alla hinder med god marginal och springer jämt på banan. I buren är hon nog den allra snällaste, hon älskar att bli klappad och blir lite missnöjd när man går där ifrån för tidigt. Amber gick fort upp i klasserna tycker jag och nu är vi uppe i eliten och tampas. https://www.youtube.com/watch?v=1yRSLDQsh5E Klassning: Rak: ELIT, 2 Cert Krok: ELIT, 2 Cert Höjd: ELIT, (85CM), 1 Cert Längd: ELIT, (230CM) Merriter: Amber har inte så många merriter. 1:a maserfraktscup 2013. Ungarna kommer bli släkt med: Elliot, Kasper, Skåningen och nån mer… Vet inte exakt… Men det viktigaste! Amber och Izor är inte släkt med varandra! Kommande färger: Viltgul, Viltgrått, Svart, Siames, Viltsiames och Madagaskar i brokat och helfärgat. Pris: 600 kr I Köpet ingår: Övergångsfoder, Härstammningsbevis, kloklippta och könskontrollerade ungar. Är du intresserad? Skicka iväg en intresseanmälan på hemsidan. (Lundens Hoppkaniner) //Moa

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Elsa250
2015-03-02 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#7

Den 1/2 parades Vera och Ture.

Snöflingans Panne de Monteur "Ture"

e. Stjärnans S Ch Voodoo   u. Röstebos Gt Ch Bubbel Bobbel

Född: 2013

Färg: Viltgråbrokad

Klassning:

Rak: Svår

Krok: Svår,  1 p (debuten)

Höjd: Ej elit, 1 p (70 cm)

Längd: Elit , 1 c (250 cm)

Julia beskriver Ture: "Han är väldigt snäll och social och han brukar på somrarna få gå lös när jag är ute och kommer när jag ropar. I hoppningen har han mycket fart för det mesta och kan därför riva några mindre hinder, men klarar ofta de maxade."

Jag tycker att Ture är en otroligt fin kanin och har beundrat honom på avstånd. När jag bestämde mig för att ta en kull på Vera tänkte jag direkt på Ture, dock funderade jag lite på en annan hane men kom fram till att Ture skulle komplettera Vera perfekt.

Vera-Lii "Vera"

e. Okänd   u. Okänd

Född: 2011

Färg: Viltgul rödförstärkt

Klassning:

Rak: Lätt

Krok: Lätt, 2 p

Höjd: Elit (80 cm, debuten)

Längd: Ej elit, 2 p (180 cm)

Vera är nog den snällaste kanin som någonsin vandrat på denna jord. Hon vill alltid vara till lags och har aldrig bitit eller nafsat, inte ens sprattlat när jag haft henne i famnen och hon skulle aldrig tänka tanken att göra det. Hon är en riktigt duktig hoppare. Hon har oftast en lagom fart, men ibland kan hon tagga till och bli en riktig raket. Hon kan även bli lite seg, men det är inget som händer ofta. Hon har hoppat hela 80 cm högt och klarar svårbanor utan problem. Dock tar hon det inte på allvar när det blir för lågt, så som lätthinder. Därav klassningen. Hon slarvar och får tyvärr oftast inga placeringar, men så fort jag höjer hindren hoppar hon som en gud.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Detta tycker jag är en riktigt spännande kull som jag tror på! De kompletterar varandra perfekt med Veras potential i höjd och Tures kunskaper i längd, vilket troligen kan resultera i ungar med stor kapacitet i båda grenarna. Dessutom är båda otroligt snälla och lugna individer så jag skulle bli förvånad om ungarna blir något annat.

Tanken med denna kull är att avla in lite nytt blod i hopplinjerna, jag tycker att det finns för få lejon som verkligen hoppar och skulle vilja se fler lejon på banorna.

Köpare bestäms vid 6 veckors ålder. Jag ska själv spara en unge.

Pris: 450:-

Intresseanmälan görs via PM eller mail.

Min mail: pumbalove10@gmail.com

~Don´t judge me, i was born to be AWESOME, not perfect~

Upp till toppen
Annons: