Annons:
Etiketthinder-selar-andra-tillbehör
Läst 1067 ggr
Annis9900
1/29/15, 8:37 PM

Sele

Vilken sele är bäst vid hoppning?😊

Annons:
Fridaaaa
1/29/15, 8:38 PM
#1

Beror på kaninen.
Mina har bröstsele och h-sele.
Ringen ska inte sitta i mitten på ryggen utan längst bak.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lollo 97]
1/29/15, 8:38 PM
#2

Beror på kaninen. Men h-sele, bröst sele tycker jag är bra :)

Mickis1994
1/29/15, 11:04 PM
#3

Bröstsele funkar på de allra flesta kaniner faktiskt . Dessutom drar det minst av alla på kaninen (min uppfattning). Visst drar bogselet jämnt fördelat också men föredrar bröstsele.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[kaninkul]
1/31/15, 11:11 PM
#4

Jag tycker helt klart bröstsele som de andra även nämt. :)

Kanin Love
4/8/15, 4:19 PM
#5

Bröst sele

lovemysack
4/8/15, 6:37 PM
#6

Alla😉

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Annons:
Nallemillan
4/12/15, 11:34 PM
#7

Beror helt på vilken kanin, men föredrar bröstsele eller H-selen

Henni-Chan
4/29/15, 11:20 PM
#8

Finner för och nackdelar med alla..

Bröstsele - Den sele som jag har på i princip alla mina kaniner. Tycker de fungerar bäst då man lättare får känslan av att man styr kaninen och om kaninen har lite fart och tendens till att dra. Hämmar bröstbandet kaninen en aning, som jag upplever är positivt och kaninen lättare lugnar ner sig.  Nackdelen är om kaninen mot förmodan skulle trassla in sig i selen, kan de ta lite längre tid att åtgärda det när man är på banan. Ett annat problem jag märkt på senare tid är kaniner som är överkänsliga, då kan bröstsele vara lite knepigare. 

H-sele - Finner egentligen inga problem med denna sele mer än att om man inte har snabbknäppe och har en sprattliga kanin att det kan vara lite knökigt att få på hals- och magbandet innan kaninen flyger åt alla håll och kanter. 

Bogsele - En sele som är lätt att sela kaninen med men som kan ha en tendens att bli lite för lös efter att kaninen har rört på sig en aning och de justerbara banden kring kaninens hals kan lossna en aning och kaninen får därmed lättare att krypa ur selen. Sen kan bogselen vara bra på kaniner som behöver en broms. När de trycker på bogen saktar kaninen vanligtvis av. 

Dessa är mina egna åsikter och tankar baserade på mina erfarenheter inom kaninhoppningen. Jag tror att man helt enkelt får prova sig fram efter kanin och sen har man ofta en typ av sele som man känner lite extra för - i mitt fall är det bröstsele.

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

[Zachapacka]
5/1/15, 11:45 AM
#9

På min lite lugnare kanin som aldrig drar använder jag för det mesta H sele. Den är enkel och sätta på och så gillar han inte och ha något mellan sina framben. 

På min lite spralligare och dragigare kanin använder jag bogsele. Hon lyssnar helt enkelt inte om jag använder bröst eller H sele. 

Har man en kanin som är duktig på att krypa hur selen rekommenderar jag bröstsele ;)

crystalguurl
5/2/15, 1:59 PM
#10

Bröstsele :)


Upp till toppen
Annons: