Annons:
Etiketttävling-resultat
Läst 1057 ggr
Moalinn
2014-11-15 02:50

Starta kanin i lättklass

Ännu en till fråga, hej! Jag är inte så korkad som det kanske verkar, är mest bara väldigt tveksam när det kommer till allt detta. Kaninhoppning och utställning. Har bara haft sällskapskaniner innan som inte varit intresserade av hoppning. Nu händer det helt plötsligt saker och det är inte bara en sak att tänka på utan 30!

Hur vet man när det är dags att dra ut på en riktig tävling? Har bara tävlat inom klubben. Hoppkaninen har vunnit debutantklass, kommit på blandade placeringar på 25cm (vann både rak och krok sist, felfri i krok). Man ser att han slarvar lite för att han kan egentligen högre men jag är tveksam om han verkligen klarar 45cm i längd? Höjden klarar han, utan problem men det är just längden jag är väldigt tveksam över.

Vågar man testa en lättklass nästa gång? Jag menar, jag kommer ju inte kunna träna på längden om det inte finns tävlingar inom klubben som erbjuder detta. Har bara ett hinder här hemma just nu som erbjuder lite längd.

Var hittar man hopptävlingar? Oftast brukar det väl finnas hopptävling i samband med utställning? Någon som vet hur det är på Kvänum nu i december?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Mickis1994
2014-11-15 10:28
#1

Debutklass, menar du miniklass då? 

En tävling inom klubben eller i sin klubb rättare sagt är lika mycket tävling det ;) Att starta lättklass tycker jag absolut du kan testa på, det är få kaniner som klarar alla slags hinder när de debuterar men det är alltid bra att kunna klara längden och inte bara höjden. Men eftersom du inte kan träna, så varför inte? Du kan ju efterlysa träningar inom klubben kanske på eran Facebook sida? 

Hmm… är du medlem i SKAF Hoppare (vad de nu heter) eller SKHRF. SKHRF erbjuder generellt mer tävlingar. Jag skulle gå med där istället.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Moalinn
2014-11-16 13:06
#2

De kallar det debutant, 15cm ligger hindren på.

Det är träningar vår och höst så nu är det uppehåll. Vet förstås vem som har alla hinder så det går ju faktiskt att åka till henne och hoppa lite!

Är inte medlem i något ännu då jag väntar på papper från SKAF. Men tanken är att jag ska bli medlem i tvåstaddals så det är skaf kaninhoppare, inte skhrf.

Jag får fundera vidare lite. Ska testa att hoppa 45cm i längd med det hindret jag har här och se hur han reagerar.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

PrinzeZz
2014-11-16 23:12
#3

jag förstår inte riktigt vad du menar med 25cmklass? i KAF ligger maxhöjden i lätt på 25cm (tre hinder får vara 30cm). Så den klassen du startat borde vara lätt?.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

sfut
2014-11-17 13:30
#4

Innebär "med klubben" Blå stjärnan?  För då är jag med på vad du pratar om :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Moalinn
2014-11-17 17:13
#5

#4 Ja precis, Blå stjärnan. Tänkte inte på att skriva var haha!

#3 Lätt, ja men det har bara varit "träningstävlingar" alltså inte så man kan klassa upp sig. Vill ut på "riktig" tävling där man kan få pinnar och grejer haha. Och jag tror att vi kör max 25 i lätt och längden vet jag inte men tveksamt om det verkligen är 45cm.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

sfut
2014-11-17 19:33
#6

#5 Då är jag med. Jag började själv i Blå stjärnan nämligen :)

Jag tycker absolut du kan testa och köra en lättstart. Se det som träning! Om man aldrig vågar prova kommer man ingen vart. :) Han kommer säkert bli lite förvånad de första gångerna hindren är längre men han kommer lära sig snabbt!

Lycka till!

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Annons:
PrinzeZz
2014-11-17 22:26
#7

#5 blå stjärnan har jag noll kol på men i KAF är maxlängden i alla klasser 80cm

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Moalinn
2014-11-17 22:33
#8

#6 Ja, det är ju värt att testa. Måste bara få papper från kaf, verkar lite dåligt med det 😕

#7 Det låter ju dock inte riktigt rätt haha?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

PrinzeZz
2014-11-17 22:36
#9

#8 hindren är inte 80cm i lättklass även om de enligt reglementet får vara så långa.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Moalinn
2014-11-17 22:38
#10

#9 Då behöver jag inte oroa mig ;)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2015-01-01 20:12
#11

Var och tävlade nu i december. Kaninen har aldrig varit med om någon liknande situation innan och inte heller gått på matta så han helt enkelt vägrade att hoppa. Eller han hoppade på framhoppningen när jag tog ner alla pinnar så det blev ungefär 15cm. Men han rörde på sig iallafall!

Men när jag frågade vad höjden låg på så sa de 30cm, max 35?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

PrinzeZz
2015-01-01 21:55
#12

#11 jag kan absolut inte hitta något när jag googlar efter ett reglemente.

Det kan vara en god ide att fråga om ett, och har dem inget så bygger dem nog bara som dem känner för, vilket betyder att höjden ena gången kan vara 15cm i lätt/debutant och nästa gång 30-35cm.

Har dem däremot gått ut med en lägre maxhöjd än vad hindren ligger på så kan jag tycka att dem nog har klantat sig lite. Hör av dig till någon som verkar vara lite ansvarig för tävlingarna och fråga hur det fungerar.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Upp till toppen
Annons: