Annons:
Etiketthinder-selar-andra-tillbehör
Läst 939 ggr
[vdotrota]
2014-11-14 11:02

Få ihop en hel bana, vilka hinder?

Hej!
Julen kommer allt närmare och planer finns på att fylla paketen med snygga, egengjorda, hinder så vi kan byta ut de nuvarande improviserade hindrena.

Målet är att få ihop så pass många hinder att vi får till en bana (lätt till medelsvår åtminstone). Hur många bör vi göra, och vilka varianter bör vi välja att göra för att kunna variera så mycket som möjligt? Hur många höga och hur många långa brukar finnas på tävlingsbanorna? är vattengrav ett måste? bör vi sattsa på att göra alla hinder så de även passar i de högre klasserna eller nöja oss med medelsvåra höjder/längder? Hur brukar start och mål hindrena vara utformade?

Då jag är ofantligt dålig på hindernamn, så uppskattas gärna en bild för att visa hindret (tillsammans med namn).

Annons:
svartkanin
2014-11-14 15:36
#1

Gå in på libra artic på fb för inspiration, dom har massor av hinder :) Jag skulle bygga 8 hinder för att få ihop till en träningsbana. Hindrena får max vara 50 cm höga till högsta märlan och 80 cm långa, kan vara bra att försöka bygga i godkända mått och olika modeller. Lycka till :)

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[vdotrota]
2014-11-15 07:45
#2

Det är väll ungefär så långt jag hade kommit i tankarna. Finns sjukt mycket läckra hinder :) men sen började jag fundera på om det är vanligare med höjd än längdhinder på banorna, eller om det är ungefär jämtfördelat m.m. eller hur det ser ut. Har läst en hel del om folk som tränat hemma och sen kommit på banan och då är kaninen inte beredd på vissa hinder. Vilket gjorde att jag började fundera på om det finns några hinder man bör ha hemma, som förekommer oftare än andra på tävlingar tex.

Mickis1994
2014-11-15 10:33
#3

#2 Det är ungefär jämt fördelat mellan rättuppståenden, stora hinder (t.ex. maxade på höjden och längden) och kombinationer. Så jag skulle kanske fixa ett rättuppstående, ett plankhinder, en halvtvå, sedan en  trea/fyra/femma (beroende på hur stort du vill ha den), Xet, trippelpallen kanske eller hästskon? (Jämför med Libra Artic). Att få en variation på sina hinder är väldigt bra! :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[vdotrota]
2014-11-18 10:58
#4

Tack för svaret, känner mig lite klokare nu! 😃

PrinzeZz
2014-11-18 13:19
#5

Om jag vore du skulle jag lägga ner mycket tid på varje hinder och se mer på kvalitet än kvantitet. Alla hinder kanske inte måste komma på julafton? det är ju bättre att dem blir fina och rejäla så håller dem i många år och får dessutom ett andrahandsvärde. Bygg så hindren passar alla klasser,då behöver ni inte uppdatera hinderparken när/om behovet att träna högre kommer.

Ska ni träna lätt-msv skulle jag bygga flera räcken (både plank och bommar) ochtvåor, men även någon fyra och någon trea, en vattengrav och förslagsvis ett X, det är vanliga hinder på banan.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[vdotrota]
2014-11-18 18:09
#6

#5 naturligtvis ska dom vara rejäla och hållbara, dessutom snygga. Målet är en bana, men blir det färre, men av bra kvalite, så är inte det fy skam heller 😃 Blir det inte en hel bana till jul, så har man åtminstone planerat vad som ska vara med och vilka material m.m. som krävs till att skapa dessa, så går det lättare att kkompletterasenare. 

Tack för förslag på banhinder! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: