Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 978 ggr
Moalinn
10/17/14, 9:44 PM

Dumt att anmäla nervös kanin?

Är det dumt att anmäla en nervös kanin till en hopptävling? Han har bara varit på en hoppträning där det varit massa kaniner och visst klarade han det någorlunda bra men man märkte att han var lite stressad och blyg. Annars har vi bara hoppat hemma och när han väl vill hoppa så hoppar han jäkligt bra så vill testa en debutantklass för att se vad han säger. Hur skulle ni gjort? Någon gång måste ju ändå vara första gången, och i och med att det bara är en "träningstävling" så kanske det bara är bra att han får följa med och testa lite?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
RebeccaG
10/17/14, 9:53 PM
#1

Jag skulle inte startat honom förän han lugnat ner sig & fått in rutiner. 
Åk på fler träningar och skapa en rutin inför varje träning. Efter ett par träningar har din nin förhoppningsvis lugnat ner sig. 
När han lugnat ner sig kan du anmäla honom & fullfölja samma rutin som du hade på träningarna. 

Sedan är det viktigt att du har dina egna nerver under kontroll. Är du nervös - så blir kaninen också nervös. Andas🙂

Att starta en kanin som redan är nervig kan göra saken 10 gånger värre, vilket kan få fler följder därpå.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Moalinn
10/17/14, 10:05 PM
#2

Jag är lugn som en filbunke så det är inte ett problem! Utan det är kaninen i sig som är ganska nervös och lite stissig, så att säga. Borde jag ta med honom för miljöträningen? Bara så han får följa med och att jag tar ut honom i sele för att han ska se sig omkring? Detta är antagligen den sista träningstävlingen för i vinter.

Förstår att det kan bli kaos och jag hade inte ens haft tanken på att ta med honom om det hade varit en riktig tävling men i och med att det bara är en typ av träning så tänkte jag att det hade varit kul men om det är bäst att låta bli så gör jag det självklart, för hans eget bästa!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

PrinzeZz
10/17/14, 10:07 PM
#3

Jag hade startat kaninen.
Kaninen ser ingen skillnad på träning och tävling, är du bara lika lugn på tävling som på träningen kommer kaninen inte märka någon större skillnad

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Mickis1994
10/17/14, 10:29 PM
#4

Jag hade startat kaninen. Jag ser alltid de första tävlingarna mer som träning för tävlingsrutin än tävling så att säga, tävlingen som miljöträning helt enkelt.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Moalinn
10/18/14, 10:25 PM
#5

Ja, jag hade inte gjort det till något annat än en träning. Märker jag att han inte klarar det så stryker jag honom självklart, skulle aldrig tvinga en kanin att hoppa. Hade som sagt va bara varit roligt att ha med honom och se hur det går!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Mickis1994
10/18/14, 10:27 PM
#6

Sedan kan man komma ihåg också att flera kaniner (jag har bl.a. en som är så, min stressigaste kanin) är nästan mer stressade på framhoppningen än på banan. Så ge inte upp först ni har försökt på banan.  🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Annons:
Peak303
10/25/14, 7:13 AM
#7

Min hane är extremt stressad när han ska starta. Med honol måste jag få honom att stanna innan start för att han inte ska flyga omkring. Men när han väl sitter fint och stilla så får han starta. Och efter att min vän hjälpte mig med detta så har han lugnat ner sig så otroligt mycket på banan. Han är i sort sett stressad så fort han får koppel på sig. Men skulle säga att vill man träna på det är det bäst att göra på en tävling. För då får kaninen även in att omgivningen innehåller en del folk och lär sig att inte vara stressad för just den sakens skull. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Moalinn
10/31/14, 4:01 PM
#8

Han är anmäld och följer med på tävlingen. Om han bara bestämmer sig för att rätt håll är rätt så kommer han hoppa, men om det är fel så kommer han bara vilja vända tyvärr. Så får se hur det går men det är främst en träning för oss båda! Här är en liten film från träningen idag. Inte många hinder men snabbt gick det ändå. 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
11/2/14, 4:22 PM
#9

Det var väldigt läskigt tyckte han men han fann sig ändå i miljön rätt så snabbt. Däremot hoppade han inte lika bra som han gjorde på träningen i fredags, berodde helt enkelt på att banan var åt fel håll och han tyckte inte riktigt om läget. Två fel och en tid på typ 2 minuter. Men han vann! (han var den enda startande i debutant haha).

Hela läget var egentligen väldigt konstigt. Konstigt underlag, konstig lukt och luft, de hoppade in mot mörkret och så vidare. Pelle var verkligen inte den enda som ville vända.

Annars vann min hoppkanin 25cm både rak och krok, felfri i krok! 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Kaninen_Strecket
12/11/14, 4:14 PM
#10

Ju fler gånger man tävlar med sin kanin, ju vanare blir den. Min kanin Strecket var jättenervös på sin första tävling (jag med, hehe!) men efter att vi tävlat 5 gånger är han lugn som en filbunke 😃Var med i så många tävlingar ni kan! Då blir du och din kanin mycket vanare vid olika miljöer och dofter osv 🙂

Upp till toppen
Annons: