Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 544 ggr
cejeu
2014-09-30 15:37

Kanin som springer ut åt sidan

Hej. Jag har en kompis som nyligen köpt en hoppkanin på 1 år. Kaninen har tävlat förut och är jätte duktig. Dock springer den ut åt sidan nästan vid varje hinder och då blir det att hon håller emot med kopplet för att kaninen inte ska springa ut åt sidan. Men egentligen blir det att det är kaninen som gör så att kopplet blir spänt eftersom det är den som springer ut åt sidan. Domarna säger ofta till henne att släppa på kopplet, vilket hon gör, men det blir ändå att det böir spänt när kaninen tvärt springer ut åt sidan. Vad kan man göra åt detta? Är det någon som har samma problem och kan komma med tips på hur man kanske kan träna bort detta mm.

Annons:
jbson
2014-10-01 18:48
#1

Sätter en "tass" då vi har en med samma "problem".

Kaninhopp
2014-10-01 20:08
#2

Har en kanin som också gjort så och fortfarande kan göra så. Det bästa jag kan rekommendera är att inte tänka på det, och ibland får man bara låta kaninen springa ut. Det blev även bättre när jag bytte sele, från H-sele till bröstsele.

Stressa inte upp sig, ta det lugnt och fundera på varför kaninen gör som den gör. Tog mig och min kanin ca 4 år att förstå varandra inom hoppningen. Lycka till!

Nallemillan
2014-10-01 21:09
#3

Jag hade en liknande kanin. Bytte till bröstsele och med massa jobb och slit var problemet borta.

Om kaninen springer ut, stanna den lugnt och ta sedan upp den. Bär den lugnt tillbaka och sätt ner den igen. 

Att vara lugn hjälper alltid i alla situationer.

Anoki
2014-10-03 08:20
#4

Haft en kanin med samma problem. Som redan nämnt så testa byta sele. Man kan även testa att springa på andra sidan om banan samt sitta med kaninen innan start för att få den lugn. Det hjälpte med min trots att han kan springa ut ibland, men sidan är otroligt viktig för honom så man får testa sig fran lite, alla kaniner är olika :)

Peak303
2014-10-05 17:51
#5

Hade precis samma problem med min pojk tidigare. Då var han såhär på var tävling: http://youtu.be/oVlA0nemms4 I mitt fall gäller det att inte hoppa fram honom och att få honom att sitta stilla innan start för att sedan "putta" igång honom. Och när vi fick in den rutinen så gick allt superbra igen och han plockade 3 pinnar i rak 2 helger i rad. Nu är Zapp otroligt snabb och vet inte hur kaninen i fråga är. Zapp taggar även till något otroligt innan start och sitter däför bara i min famn eller att jag tar ut honom då han egentligen ska hoppa fram. :) Idag kan det hända att han springer ut någon gång då och då men det är för att han antingen blir skrämd eller att han råkar riva något så han tappar förtroendet lite. Här är hur han hoppar idag: http://youtu.be/QZm1l7gH524

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: