Annons:
Etikettmin-hoppkanin
Läst 576 ggr
jbson
9/23/14, 10:21 PM

Träna kondition och motivation, tips & råd mottage

Har idag varit på första hoppträningen med en ett årig dvv. Verkar som min kanin har urdålig kondis, hur hjälper jag henne? Tänkte ta med henne upp i skogen så hon får springa runt i lina. Men är lite orolig att det kommer lösspringande hundar! Hur tränar ni era kaniner?

Annons:
Mickis1994
9/23/14, 10:34 PM
#1

Mina kaniner är dagligen i hage och kommer regelbundet ut i koppel. Hoppar runt i koppel i området (asfalt/cykel/gångbanor, lekpark, äng mm) eller ibland i en skog. Men oftast på gångvägar så kaninen lär sig att gå framåt och få upp farten. Där är det främst koppelträningen jag är ute efter. Ibland får se självklart komma ut och hoppa lite var de vill osv. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

jbson
9/24/14, 12:52 AM
#2

Ja ute i hagen är hon dagligen, från morgon -kväll. Men rör sig inte speciellt mycket. Hon är väldigt lugn, lite långsam haha. Får ut och öva "framåt" tack för tipsen.

RebeccaG
9/24/14, 6:03 PM
#3

Jag tar med mina kaniner på joggingrundor i skogen så gått som dagligen, hoppar bara max 1-2 gg/veckan med dem. 
Dem tycker det är roligt +  det bygger både muskler & tränar konditionen🙂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

jbson
9/24/14, 9:41 PM
#4

#3 Så intressant! Så de springer med dig, lösa eller kopplade? Vilken härlig syn det måste vara! :)

RebeccaG
9/24/14, 10:16 PM
#5

Dem brukar ha koppel, men emellanåt knäpper jag av kopplet så dem springer lösa. Dem brukar hålla sig bredvid mig när vi springer eller en bit framför, men dem stannar när jag stannar och springer när jag springer.
Selarna är alltid på däremot😊

Sedan har vi en åker bakom huset där jag släpper dem lösa att springa som dem själva vill, sedan kommer dem alltid när jag ropar att det e dags att gå hem. 

Skulle dock inte rekomendera att springa utan koppel, utan att ha tränat in det först🙂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Upp till toppen
Annons: