Annons:
Etikettavel-färg-genetik
Läst 2244 ggr
Yawwisen
2014-07-09 19:43

Fråga ang. bettfel hos hoppkanin(er)?

Hej!

Har planer på att Kanske ta en kull på min fina hopphona till våren, är självklart påläst osv, men frågan handlar inte om det, utan om att hon är besläktad med Arris, Exit (morfar till Arris), Skåningen (släkt med Arris och Exit längre bak, rätta mig om jag har fel) och Elliot.

Det finns olika "rykten" om att dessa kaniner bär på bettfel.

Så min fråga är, vad har ni för erfarenheter kring detta? Och åsikter förstås.

Det är väldigt olika vad man tycker, och jag har inte hittat någon bra fakta om just bettfel hos dessa kaniner. Har läst lite gamla trådar om folk som frågat samma sak, och en del tycker att man kan avla, och en del tycker inte det. Många säger även att det i princip är "bortavlat" och att risken för bettfel är så liten att dem avlar ändå.

Finns risken att ungarna kan få bettfel, tycker jag som många andra här på KIF att det är dumt och id*otiskt att ta kull, och kommer absolut inte göra det , men om risken är så liten att den i princip inte finns, kanske jag kan ta en kull? Vill ju självklart föra min fina hona vidare, då hon är riktigt duktig och besitter massa kapacitet.

Påhopp osv undanbes, ALLA har olika åsikter, tipsa och förklara gärna varför ni tycker si och så är fel och rätt, istället för att hoppa på varandra, vill gärna hålla tråden fri från det, Tack på förhand! :)

Annons:
ssaannddeerr
2014-07-09 20:52
#1

Jag hade en kanin med Arris som morfar och han hade inte något bettfel och vad jag vet hade ingen annan i den kullen det heller.  Jag visste då inte att det hade varit tal om att det släktet ev. bar på bettfel så jag tog en kull efter honom och ingen av hans 4 ungar fick bettfel heller. Och då jag inte heller hittat någon bra fakta om om bettfel i det släktet så uppfattar jag det som att det antingen är bortavlat eller förekommit någon enstaka gång och att man då inte vet säkert om det är det släktet som varit bärare. Så min åsikt är att jag tror inte man behöver oroa sig så mycket om det och jag kommer iaf att ta en kull på min hona som då har Arris som farmors far. 🙂

Yawwisen
2014-07-09 21:09
#2

#1

Vad jag vet så har Arris gett 2 av 40 ungar bettfel.

Mmm, det är ju väldigt många som avlar på dem kaninerna jag skrev i #0, man vill ju ta en kull då jag har en riktigt fin tävlingshona, men jag vill självklart inte att det ska finnas risk att avkommor eller barnbarn ska få bettfel.

Fia9000
2014-07-09 21:51
#3

#1 Bettfelsanlaget måste finnas i dubbel uppsättning för att synas, för att ungarna ska få bettfel så måste alltså både hanen och honan bära på det. Jag menar inte att din hane bär på bettfel, men om han nu gör det och honan inte också gör det så blir ungarna "bara" bärare utan att man vet om det. För att vara säker på att en kanin inte bär på bettfel så måste man göra flera testparningar. :)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

fossingen
2014-07-10 13:13
#4

Precis som Fia säger. Fast om en  hane bär på bettfel och honan inte bär så blir inte alla ungar bärare heller, det är bara om en kanin har bettfel och den andra är bettfelsfri/bärare som alla blir automatiskt bärare.

Så även om två kaniner bär på bettfel betyder det inte att alla ungar blir bärare heller :)


Northernlights KU
2014-07-10 15:18
#5

När det gäller min egen avel och att undvika bettfel så kan man säga att jag går både på "statistik" och "magkänsla" när det gäller att välja avelsdjur. Varje (hopp)kanin som jag känner till som har fått bettfel har jag antecknat, och även hela dess härstamning så långt bak som den är känd. Och det gäller då bara uppgifter från "säkra källor", dvs. att ägaren och/eller uppfödaren till individen med bettfel berättat det direkt till mig eller skrivit ut det på sin hemsida, blogg eller något forum, alternativt att det står med i Kullregistret. Rykten om att kaniner från de "kända leden" ska ha lämnat bettfel och även annat smått och gott florerar på diverse forum, men dessa "rykten" har jag inte brytt mig så mycket om i sig, men givetvis försökt forskat i om det ligger någon sanning bakom dessa rykten.

Att kalla mina anteckningar för "statistik" i ordets rätta bemärkelse är egentligen lite tokigt, då jag givetvis inte har koll på ALLA ungar med hoppstam som har fötts i hela världen och jag vet inte huruvida alla dessa ungar har haft bettfel eller ej. När man läser t.ex. Kullreg så har jag också upptäckt att de uppgifter om bettfel nästan alltid gäller de ungar som "avlivats på grund av bettfel" och liknande. Sedan finns det givetvis även dem som ägaren/uppfödaren ändå valt att behålla i livet med regelbunden tandvård istället. Vad som också är värt att hålla i minnet är att det säljs mycket hoppkaniner till ffa Norge och även en del till Danmark, där det också har dykt upp bettfel efter dessa svenskstammade hoppkaniner.

Nåväl. När man då kollar på härstamningarna på de kaniner där jag vet att det förekommit bettfel så finns Arris med på många. Både i första, andra, tredje led osv.

Exit är ju morfar till Arris och finns också med hos en hel del. Och samma sak där, i flera led. Och inte bara genom Arris utan också andra individer, Arris kullbror t.ex. men även dem som inte är nära släkt med Arris i övrigt.

I och med att Skåningen är mormors far till Arris så finns han med där Arris finns med. Skåningen själv har, så vitt jag vet, inte lämnat några ungar med bettfel, däremot flera barnbarn och han finns också med på en del lite längre bak.

Elliott har själv lämnat (minst) en unge med bettfel. Plus att han finns med i generationer längre bak också.

Med den här informationen som grund så väljer jag själv bort avelsdjur med Arris och Exit i härstamningen. Jag tycker helt enkelt att det förekommit för mycket bettfel bland dessa linjer. Vad gäller Skåningen och Elliott så har jag som princip att inte inavla alls, inte ens på långt håll, på någon utav dessa. Jag undviker också kombinationen Elliott-Skåningen.

Sedan ska man givetvis hålla i minnet att ingen utav dessa kaniner har lämnat avkommor där merparten utav dessa har haft bettfel. Nu vet jag inte riktigt hur många ungar Arris, Exit, Skåningen respektive Elliott har lämnat efter sig totalt, men jag tror att om man ser till antalet ungar med bettfel mot den totala summan födda ungar så är det inte någon övervägande procent med bettfel. På det viset skulle man kunna säga att risken för bettfel är ganska liten bland dessa kaniner.

 Men det som gör mig tveksam är att kollar man på procenten av de härstämningar där t.ex. Arris finns med bland de individer som faktiskt har fått bettfel så är den procenten väldigt mycket högre. Jag tror att jag har hört rykten om i princip alla stora led att det ska ha förekommit bettfel eller någon annan genetisk defekt, så vill man vara helt på det säkra bör man i princip inte avla på någon kanin. Själv har jag valt bort de led där jag tycker att det förekommit mest "skit", och tänker som sagt även på vilka individer det inavlas på och vilka man kombinerar. Självklart har det förekommit bettfel på andra håll än bara i de mest kända leden, och även dessa väljer jag bort i min avel.

Det som gör det här med bettfel så svårt just när det gäller avel är att allt inte syns. En kanin kan alltså bära på bettfelsgenen utan att själv ha bettfel. Den kan få ungar utan bettfel, men som ändå ärvt bettfelsanlaget. Som förs vidare till nästa generation där bettfelet sedan dyker upp. Så bara för att kaninen inte har bettfel, kan den fortfarande bära på bettfel, och bara för att kaninen får en kull med ungar utan bettfel kan man ändå inte riktigt "andas ut" och vara helt säker på den inte bär på bettfel som kan ha förts vidare.

När det gäller genetik så finns det mycket "fakta" om procent hit och dit, t.ex. hur många av ungarna som får färgen blå efter ett föräldrapar av någon viss färg. Denna procent brukar oftast stämma, men då man ser till ett väldigt stort antal ungar - inte någon enstaka kull. Låt säga, för enkelhetens skull, att risken för att ungarna i en kull mellan två bettfelsbärare får bettfel är 25%. Dessa bettfelsbärare får tillsammans en kull med åtta ungar. Det innebär INTE att man med säkerhet kan veta att 2 av dessa ungar kommer att få bettfel. Ibland blir det fler, ibland färre. Och ibland ligger anlaget dolt, där man inte kan veta om ungen bär på bettfelsgenen eller ej.

Den mesta av forskningen verkar ganska överens om att för att det ska bli bettfel/dolt bettfel så krävs det att anlaget kommer från både mamman och pappan. Alltså kan man para två bettfelsbärare med icke bettfelsbärare och inte få några bettfel, tro att dessa kaniner inte bär på bettfel, avla vidare, ovetandes para just dessa två bettfelsbärare med varandra och bettfelet är ett faktum.

Jag vet att det avlas en hel del på leden efter Arris, Exit, Skåningen och Elliott. (Givetvis avlas det på alla andra led också, men eftersom det var dessa kaniner som nämndes i #0 så skriver jag bara om dem 😉) Hur jag själv resonerar angående dessa kaniner/led i aveln har jag redan skrivit om tidigare i inlägget, och när det gäller hur andra tänker kan jag mest bara gissa och spekulera.

En del av anledningarna till att man avlar på t.ex. Arris-/Exit-leden tror jag kan vara t.ex.:
- Det har trots eventuella bettfelsgener blivit väldigt många fina tävlingskaniner från dessa led, och att man då tycker att chansen för att få fram bra hoppare är tillräckligt stor för att man vågar ta risken för att det dyker upp bettfel
- Man har - som du - en egen riktigt fin tävlingskanin man gärna vill ha ungar efter eftersom man gillar dess personlighet och för att den presterar bra
- Man vet att all avel innebär risk för defekter, det finns alltid risk för att en unge föds med 3 ben liksom - eller bettfel, det är sånt man får ta och blir det knas så avlivar man ungen med 3 ben - eller bettfel
- Man har inte så stor kännedom om vilka kaniner som finns i ens egen (tilltänkta avelskanins) stam
- Man har inte så stor kännedom om vilka kaniner som lämnat bettfel, man har i bästa fall mest hört rykten
- Man har stor kännedom om vilka kaniner som lämnat bettfel, och eftersom det blir svårt att välja bort alla led så väljer man inte bort något led
- Man har inte så stor kännedom om hur bettfelsgenen nedärvs, vilket det iofs finns lite motstridiga uppgifter om också, så det går inte att veta med 100% säkerhet hur det egentligen fungerar
- Man har olika åsikter om hur petig man ska vara, hur många generationer det ska ha gått för att man vågar hoppas på att anlaget är bortavlat osv.
- Man avlar på dessa led för att "alla andra" gör det, detta tror jag framför allt gäller yngre/mindre erfarna kaninhoppare och uppfödare som ser upp till de äldre och mer erfarna, "Om dom tycker att det är okej att göra så, så är det okej att jag också gör så", typ
- Man har tröttnat på att leta efter avelsdjur som inte är släkt med Arris/Exit 😛 (Försvinnande få som gör så, hoppas jag…)       

Vill man vara helt säker på varför folk avlar på t.ex. Arris-/Exit-leden gör man bäst i att fråga dem som faktiskt gör det. Jag är med andra ord helt fel person att fråga 😉

Jag tycker absolut att det här är ett viktigt och intressant ämne, jag har mina åsikter och min ståndpunkt och jag diskuterar det gärna. Samtidigt som jag ändå försöker respektera dem som resonerar annorlunda, så länge det inte strider mot djurskyddslagen.  

Får man förresten fråga vilka kaniner din hona är efter?

Sorry för lite mycket text… 😇🤓

           Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

kyrkeliden
2014-07-12 17:45
#6

Jag är en av de som aldrig skulle ta mig för att använda en kanin med Arris i leden. Som redan sagts så är honan fri från det dyker det inte upp i första generationen. Dock har det kommit bettfelskullar nu på senare tid där en hel del har Arris. Dessa har också Elliott, Skåningen etc, så vem ska man skylla på?

Jag har mina källor till Arris och vad som sägs idag är inte samma sak som sades när detta problemet först dök upp. När jag började var det allmänt känt att Arris gett bettfel, med tiden har det ändrats till allt mellan att det endast är 1.2ungar till att han endast lämnat en unge med ett tångbett som rättade till sig när kaninen blev äldre. Detta gör mig bara än mer skeptisk och jag väljer därför helt bort Arris.

Skåningen hittar jag heller inte att han själv gett, men däremot hans barn (Martin om jag inte minns fel bl.a.). Man ska veta att på den tiden tänkte man att blir det bettfel i en kull mellan två föräldrar så tar man just inte den kombinationen igen bara, föräldrarna fortsattes därför att avlas på. Å jag tycker i många fall inte att vi är mycket bättre idag.

Elliott avlar jag själv på. Om folk försvarar Arris så försvarar jag väl Elliott. En unge har avlivats av bettfel efter Elliott, men den kaninen var minst 7månader gammal. Frågan är då om det är ett ärftligt bettfel eller en skada? Har sett bild på detta bett och "ungen" som man ofta nämner i Elliotts fall. Men ska man dra en intressant parallell till den kullen så är mamman till den kullen där Elliott sägs lämnat bettfel, halvsyster med mamman till Stjärnan's Flygplans kull. I denna kull (E: Arris) kom en unge med tångbett som senare i livet rättade till sig.

Vi kommer inte från problemet om vi vill avla med de hopplinjer vi har idag. Att ta in "obesläktade" är ju också en stor chansning, kanske än större. Jag tycker man ska läsa på ordentligt, försöka hålla inaveln nere och främst "stå för sina val". Det finns inget sämre svar än "han/hon avlar så, så då är det ok om jag också gör det".

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Annons:
fossingen
2014-07-12 19:04
#7

Alla får avla som de vill som sagt :) Upp till var och en och alla får ha olika åsikter självklart :P


Yawwisen
2014-07-12 21:56
#8

#3  Då jag inte tänkt ta mer än en/max 2 kullar på honan, så kan jag ju tyvärr inte ta en massa test kullar, tyvärr….

Jag har i alla fall bestämt mig, jag ska troligtvis inte ta kull på min hona i alla fall.

Hade tänkt, att vi nästa köp av nästa kaninhona, så ska jag vara noggrannare med härstamningen, innan jag köper kaninen, så att jag vet om jag kan använda den i avel eller inte. (när jag köpte min hona var tanken inte att jag skulle ta kull, utan då var mest tanken att jag ville ut och tävla)😉

fossingen
2014-07-13 14:27
#9

#8 Ingen har sagt att du inte kan ta kull på din kanin. Jag vet många som avlar på kaniner som har Arris, Elliot, skåningen m.m i härstamningen.
Dock finns det folk som undviker de i sina linjer,medan folk gärna vill ha de i linjerna. Det är som sagt upp till var och en.


Yawwisen
2014-07-13 16:26
#10

Jo, det vet jag, och nej, ingen har sagt  att jag inte får ta kull på min hona, men med tanke på att många här inte tycker att jag ska ta kull p.g.a Arris så väljer jag att inte göra det😉

Har även släktforskat ytterligare lite och hittar både Skåningen och Exit i hos båda föräldrarna, och chansen att honan blir mindre bärare för det är ju inte direkt mindre, haha XD

fossingen
2014-07-14 03:03
#11

#10 Nae, förstår ditt tänk. Men hur nära besläktad är hon med Arris?
Fast bettfelsbärare finns i en hel del kaniner. Det upptäcker man när man avlar ofta.


ssaannddeerr
2014-07-23 20:00
#12

#6 Vet du vilka ungar som man vet säkert som har fått bettfel från Arris? Skulle gärna vilja veta då jag precis som TS också gärna vill ta en kull på min hona då hon är väldigt vacker samt duktig, men har börjat tvivla lite då det är många som rekomenderar inte, men samtidigt hittar man så olika information tyvärr.. Tänker att det skulle underlätta lite att veta namn på de ungar i släkten man säkert vet har fått bettfel.

Northernlights KU
2014-07-23 23:41
#13

#12 Enligt kullregistret ska t.ex. Klövervallens Lilja ha avlivats pga. bettfel.

 https://sites.google.com/site/kullregister/kaningaardar/registrerade-i-skhrf/kloevervallens-kaningaard (Kullen född 16:e juli 2003)

           Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Annons:
Yawwisen
2014-07-24 16:31
#14

Läste bara på något ställe att han gett två ungar med bettfel, och har som #13 säger har jag även på ett och annat ställe sett ungar som har Arris i stammen som har avlivats p.g.a bettfel.

Just Klövervallens Lilja så står det bara att hon avlivats p.g.a bettfel, men man vet ju inte om hon fått det genetiskt eller via felaktigt foder. Troligtvis p.g.a generna, med tanke på att Arris är pappa, och många säger att han har gett bettfel, Eller är det någon här på Khif som vet säkert?😉

fossingen
2014-07-24 17:11
#15

#14 Vad jag vet så finns det ett till bettfel ur en annan kull med Arris som hane, möjligen 2 och då med en och samma hona. Men dock vad för typ av bettfel är ju också en sak, skada eller bettfel på kindtänder/framtänder eller båda.

Undrar en sak, alla nämner/ratar just Arris i alla sammanhang och inte honorna också isånnafall? Verkar inte som att honorna undviks att använda i andra kombinationer, eller?


kyrkeliden
2014-07-26 11:59
#16

Det är ett allmänt aktum att det ofta är "kändisen" i en parning som man lägger all skuld på. Tyvärr kommer vi aldrig komma helt från problemet då folk inte tar bestämt avstånd från de drabbade linjerna. Oavsett om det är 2 eller fler av typ 40 ungar efter Arris så är det i mina ögon 2 för många.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Upp till toppen
Annons: