Annons:
Etikettmin-hoppkanin
Läst 852 ggr
Cilia.Teddytöserna
5/19/14, 4:33 PM

Hur väljer man?

Har en hona hemma som jag haft i någon månad, vi har tävlat ett tag tsm nu och hon hoppar fint. Men hon stressar jätte mycket och om jag ska vara helt ärlig så är jag inte så bra på att hantera hennes stress då den är så drastisk. Det är en underbart lugn kanin i buren och i hagen men så fort selen åker på så börjar hon stressad. Jag har försökt träna bort det sedan jag fick hem henne… men jag ser inga förbättringar. Jag står nu och funderar på om jag ska lämna tillbaka henne till uppfödaren. Jag har världens ångest över detta valet. För jag gillar verkligen kaninen och hon är en duktig hoppare som kan komma långt. Men jag vet inte om hon kan det med mig? Vi är inte det ultimata ekipaget liksom. Vill gärna höra era tankar? Har ni gjort ett sådant här val, hur tänkte ni för att välja?

Jag tänker lite, att om jag verkligen gillar henne och så så skulle jag inte ens tänkt på att lämna tillbaka henne?🤔

Regnbåge Bloggen Regnbåge

 MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Annons:
chokladtassen
5/19/14, 4:37 PM
#1

Hon kanske tänker på hoppning varje gång hon får på sig selet.

Har du testat gå en promenad bara med henne i selet så hon inte bara tänker: Ohnej, nu ska jag hoppa.

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Cilia.Teddytöserna
5/19/14, 4:51 PM
#2

#1 det gör jag varje dag, hon är så vare sig det är ett hinder framför eller inte.

Regnbåge Bloggen Regnbåge

 MVH Cecilia & KaninernaBlomma

chokladtassen
5/19/14, 4:52 PM
#3

Hmm.. å selet sitter inte för hårt? 🤔

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Cilia.Teddytöserna
5/19/14, 5:00 PM
#4

#3 nope.

Regnbåge Bloggen Regnbåge

 MVH Cecilia & KaninernaBlomma

chokladtassen
5/19/14, 5:04 PM
#5

Antar att hon inte känner sig bekväm i sele då :/

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Cilia.Teddytöserna
5/19/14, 5:13 PM
#6

#5 ja…asså jag vet inte för hon har inga problem för att ha sele på sig i hagen…

Regnbåge Bloggen Regnbåge

 MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Annons:
Viilmaa
5/19/14, 5:42 PM
#7

Har en hane som var ungefär så när han var liten också, han är fortfarande väldigt vimsig men det är mycket bättre än när han var mindre. Det enda tipset jag kan komma fram till är att vara lugn, alltid, det hjälpte väldigt mycket för mig och min hane. Var aldrig stressad utan ta det alltid lugnt och sansat. 
Har ju sett dig och kaninen, ifall jag tänker på rätt kanin, och hon påminner rätt mycket om min Hubert. 
Ifall du inte vill sälja henne, så kan du ju fråga uppfödaren ifall hon vill tävla kaninen på någon tävling, bara för att se hur det ser ut och om det blir bättre.

// Vilma Lönn, Conejos Hoppkaniner

tilde&twix
5/19/14, 7:48 PM
#8

Siri? Tycker isåfall du ska fortsätta öva. Hon kanske lugnar sig efter tonåren?

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

 


 


Mickis1994
5/19/14, 8:09 PM
#9

En del kaniner passar man helt enkelt inte med. Tyvärr så är det så.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Cilia.Teddytöserna
5/19/14, 8:17 PM
#10

#9 ja ifs… sjukr svårt val iallafall 😕

Regnbåge Bloggen Regnbåge

 MVH Cecilia & KaninernaBlomma

LovePoppy
5/19/14, 9:25 PM
#11

Provat med olika selmodeller?

Cilia.Teddytöserna
5/19/14, 10:04 PM
#12

#11 har provat alla olika ja, men endast bröstsele kan/skas användas på henne eftersom hon drar.

Regnbåge Bloggen Regnbåge

 MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Kaninhopp
5/20/14, 1:41 AM
#13

Har en likadan. Eller ja, hon var likdan. Hon kan fortfarande vara stressad vid hoppning. Syskon med Vilmas Hubert (som skrivit längre upp i tråden)

Mitt bästa tips är att inte bli stressad själv. Vet hur jobbigt det är och hur irriterad man kan bli men att fortsätta vara lugn är det enda som hjälper oftast. Kaniner känner lätt av om föraren blir stressad, vilket lätt leder till att kaninen själv börjar stressa. 

Att spendera tid med kaninen utanför bana och promenader kan vara en idé också. Att bara sitta och gosa med kaninen i buren bygger upp självförtroende och tillit till sin förare :)

Såg att du redan testat olika selmodeller, annars hade det varit mitt andra tips.

Vet inte hur kaninen är klassad, men min Stoja blev mycket bättre när hon gick upp till medel och svår. Då fick hon stanna upp och tänka. Det händer att hon fortfarande blir galen och stressar, men inte alls lika mycket nu som förut :)

Sen är det ju tyvärr så att alla inte passar tillsammans. En kanin som stressar med en förare kan ju vara jättelugn med en annan. 

Lycka till!

Annons:
Najdan
5/20/14, 9:00 PM
#14

Hade en galen hona som liten, fin på hinder men var överallt och ingenstans där imellan. Ju högre hon kom i klasserna så blev hon mer och mer fokuserad, hoppa har hon alltid kunnat. Var lugn själv och ge det lite tid, är kaninen väldigt stressig av sig brukar det bli bra med rutin och en förare som inte gör så stor grej av det ;)

Upp till toppen
Annons: