Annons:
Etikettavel-färg-genetik
Läst 2640 ggr
UtanAlias
3/25/14, 9:06 AM

Belgisk jätte

Hej! Jag har haft kaniner sedan jag var liten och hoppade med en av dem på hemmaplan. Efter att den kaninen fick avlivas pga ålder (9 år) och sjukdom skaffade jag mig två belgiska jättar. Alla kaniner jag har har varit väldigt mysiga men det var något visst över jättarna! Nu har jag inga kaniner kvar men jag blev lite fundersam när jag satt här och läste runt. Jag undrar om belgiska jättar lämpar sig för hoppning. 

Varför? varför inte?
Tänker att de har ju lång kropp med långa ben och robusta baktassar. Men å andra sidan väger de ju en hel del också. Min hona jag hade låg på 12 kilo :)

Annons:
natha-mjau
3/25/14, 2:55 PM
#1

Dem är väldigt stora och klumpiga. Kan lätt skada sig i ryggen osv.
En BJ skulle jag max hoppa i miniklass med, inte högre.

Mickis1994
3/25/14, 3:58 PM
#2

Nej de lämpar sig inte till hoppning pga deras storlek. Att hoppa med stora kaniner är inte optimalt på något sätt, max 4 kg (tex rexkanin) skulle jag säga. Kaniner som är hoppavlade ligger oftast runt 2,5 kg.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

sotlynx
3/26/14, 6:09 AM
#3

Det beror på hur jätten är avlad kroppsligt. En rastypisk jätte är nog inte det minsta lämpad för hoppning pga vikt i förhållande till leder, muskler och skelett. Jag har haft flera jättar som däremot var kass ur utställningssynvinkel som funkade något sånär som hoppkaniner. Dom var slanka och högresta med ganska grov benstomme i frambenen. Dom var vana att springa lösa i hela trädgården och kunde utan vidare hoppa över nedre halvan av stalldörren. Ett par tyckte hoppning var okej, andra tyckte det var helt värdelöst tråkigt, ingen tyckte det var superkul så det blev mest träningar. Hittar du en jätte som ser "helt fel" ut och är modellen mindre, håller den hysteriskt vältränad, så kanske du kan hoppa i de lägre klasserna, men med försiktighet. Bättre då att ha en jätte som kelkanin och en korsning som hoppkanin.

UtanAlias
3/26/14, 9:12 AM
#4

Tack för era svar, det var i stort sett de svaren jag förväntade mig pga deras vikt. Den kaninen jag hade var någon form av korsningskanin som vi köpte av en liten djurpark som skulle lägga ner. Han låg nog på runt 3 - 4 kilo och han hoppade både långt och högt. Eller ja, en annan tyckte att 30 cm var högt när en var 8 år gammal 😎 Jag vet inte hur högt kaniner hoppar på tävling, men han var den enda av mina som hoppade öht.

När vi nu kom in på korsningar osv måste jag bara ställa en lite OT-fråga. Parar man kaniner (bortsett från större storleksskillnader och nära besläktning) "hipp som happ"? Med hundar är det ju jättenoga det här med blandraser och hästar är man ju också eftertänksam ang vilka man blandar med varandra. Men hur är det med kaniner?

Mickis1994
3/26/14, 9:18 AM
#5

Man para inte "hipp som happ" det ligger väldigt mycket eftertanke och jobb bakom varje kull inom hoppvärlden (www.skhrf.se/forum). Hoppkaniner är i stort sätt alltid blandraser, med få undantag. Vill man hålla på med renrasiga kaniner är det utställning som gäller. Finns även de som hoppar lite med sina renrasiga kaniner men de kommer i regel i lika högt upp i klasserna som de hoppavlade.

En hoppavlad kanin har på papper de bästa förutsättningar för att bli en hoppkanin. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

UtanAlias
3/26/14, 9:24 AM
#6

Tack för svaret! Vilka raser är vanligast att man blandar? Är det en eller flera? Finns det inte risk med att det blir vajsing i aveln med sjukdomar och skador? (Jag är väldigt insnöad på det här med blandras på hund. Hade själv en blandhund och fick ett par hack i ryggen för detta.)

Annons:
jees
3/26/14, 9:41 AM
#7

Dvärgvädur och hare är väl de som är vanligast förekommande. Ang att tävla med en belgisk jätte så har jag själv tävlat med en renrasig belgisk jätte som tyckte att det var väldigt roligt med hoppning och sprang och gjorde stora glädjeskutt på banan när jag tävlade. På fyra starter i rak lätt så tog hon två pinnar. Hoppade också gärna över kompostgaller med höga och stora språng. Hon var dock inte så gammal då och inte så tung i typen. Kunde av olika skäl ej behålla henne annars så hade det varit lite spännande att se hur hon hade fortsatt i hoppningen.

Mickis1994
3/26/14, 10:10 AM
#8

Vädurar (dvärgvädur och lilla tysk vädur), dvärghare och belgisk hare är dom som är vanligast i hoppkaninerna. Även rex, holländsk kanin och sachsengold har förekommit.

Det är inget "ytterligare" risk för defekter pga att det är blandraser. Kommer kaninerna från friska linjer så blir det friska ungar. Men finns det defekter bakom föräldrarna så självklart att det kan dyka upp, det gäller även renrasig avel. Flera anser att hoppkaniner är i regel mer fria från defekter då det finns en större population av hoppkaniner än kaniner inom en specifik ras och/eller färg. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

ElinJL
3/27/14, 12:42 PM
#9

Jag säger som dom andra, dom lämpar sig inte i avel pga deras kroppstyngd. Hoppade själv med min förra jätte, men när han var bebis så han låg kring 4kg, då gick det jättebra men så fort han blev lite tyngre så slutade jag på grund av den stora skaderisken. Visst fick han hoppa lite lös hemma på gården om jag tränade dom andra, men då väldigt lågt bara för att han tyckte det var kul! :)

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Upp till toppen
Annons: