Annons:
Etikettfoder-skötsel-burar
Läst 4128 ggr
Evelina!
2013-08-14 20:34

Hoppkanin inomhus?

Har kollat igenom lite bur-trådar här på forumet och ser att de allra flesta verkar ha sina kaniner ute, antingen i stall eller annan byggnad eller fristående burar. Är det någon som har sin kanin boende i hemmet? Hur har ni bur-/boendefrågan? Vad har ni för bur? Låter ni kaninen gå fritt? Hur har ni löst det med hö?

Anledningen till att jag frågar är att jag planerar att skaffa kanin men bor i lägenhet. Har köpt en bur på 120 x 55 x 55, men tanken är att kaninen på sikt ska få disponera kök + hall (ca 15 kvm) hemma hos mig.

Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
torpetskaniner
2013-08-15 02:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har just nu 6 kaniner i lägenhet. I denna bokhylla (IVAR) från IKEA bor 5 av mina. (3 honor tillsammans, 1 hane i varsitt fack)
Sen bor minsta hermelinpojken i en vanlig 120-bur.

Jag har löst det så att jag har fleecefilt/matta i hela buren som täcker bottnen. Alla är rumsrena och går på kattlåda, i den har jag toalätt-pappersströ. Fungerar utmärkt tycker jag, dammar inte och stökar inte ner.
De bajsar ju en del småpluttar utanför toalådan men det är bara att sopa upp allt eftersom. Hö har jag i IKEAS påshållare, funkar bra.

Här är buren inte ens halvklar. Endast baksidan är fastsatt.


torpetskaniner
2013-08-15 02:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är buren färdigbyggd. Varje fack är ca 130 x 50 x 70 stort :)


Ninwe
2013-08-15 18:23
#3

Jag har en (av tre) hoppkaniner inomhus. Han bor i en innebur på 120x59x55 cm. Men han är frigående när jag är hemma. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Ninwe
2013-08-15 18:24
#4

#2 Grymt snygg bur!! :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

fossingen
2013-08-18 14:44
#5

Har också inomhus i 120-150's burar. Låter kaninerna springa lös inne flera ggr om dagen.

Men har kabelsamlare/sladdskydd till alla kablar och kollar till sladskydden då och då efter skador. Kabelsamlare/sladdskydd är inte 100% säkra i alla fall.

Lite tjorvigt i lgh när man ska hoppträna ute. Ut med hinder och in med hinder. Som tur är har vi en stor bra gräsplätt som en fotbollsplan ungefär precis utanför som går att utnyttja väl ordentligt.


linnlarssonn
2013-08-18 15:41
#6

Jag har mina i en bur inne :) hö har jag i en sån där höhäck som finns på vanliga djuraffärer!

Annons:
hobbymupp
2013-08-18 23:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Har Molly och Ture i en Billybokhylla som ligger ner på golvet :) Sen går de löst på mitt rum när jag är hemma! Har börjat hoppträna lite i hallen xD 

När jag tränar ute tränar jag på vår takterass (bor i lgh dådå) vilket e lite bökigt men jag har ingen risk för att stöta på hundar iaf :)

torpetskaniner
2013-08-21 16:16
#8

#7 Sjukt fin bur! Men har du något underlag (färg eller lack) i bottnen? Tänkte på att träet suger åt sig en del.


hobbymupp
2013-08-22 20:48
#9

#8, Har byggplast och sen trekantslister över plastens… ändar/kanter. :)

torpetskaniner
2013-08-22 23:18
#10

#9 Låter bra :)


Evelina!
2013-09-17 15:00
#11

Ytterligare en fråga! Hur gör ni med tävlandet under vinterhalvåret? Är det vanligt med tävlingar inomhus eller lägger ni tävlandet på hyllan under de kalla månaderna? Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Northernlights KU
2013-10-01 18:56
#12

#11 Mina kaniner bor ute, och från början/mitten av december till mitten/slutet av januari så tävlar vi inte. "Min" klubb brukar anordna tävlingar i ett ridhus under vintern, där det är lite varmare än ute men inte riktigt rumstemperatur heller. Vilket funkar utmärkt för såväl ute- som innekaninerna 🙂

Tävlar man mycket, kanske varje vecka när det är som mest intensivt under sommaren, tycker jag bara det känns bra att kaninerna får lite "semester"/vintervila en månad eller två.

           Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Ninwe
2013-10-01 21:14
#13

Nu har jag ändrat lite, så min innekanin är frigående i mitt rum precis hela tiden. Han har inte ens någon bur längre. Jag tävlar inte med honom under vintern.. 😉

Hälsningar,
Ninni :-)

Annons:
Ebba-Ö
2013-10-02 17:29
#14

#11 Jag hade min kanin inne under förra vintern och tävlade både ute i snöstorm och i ridhus och han klarade sig alldeles utmärkt. 

Men det är nog lite från kanin till kanin, han är ganska tålig när det gäller temperaturskillnader medans en av mina honor blir jättepåverkad av sånt.


monstermash
2013-10-04 19:07
#15

Nu har inte jag kanin iofs, men min pappa har två honor som bor på hela ovanvåningen i radhuset. De har tre rum och en hall, och har sina krypin under soffan och under borden och liknande, dvs de har ingen bur eller hus. De trivs som bara den! Mycket yta att springa på och många gömställen eftersom de kommer under de flesta möblerna. :)

De har två små bord (som inte används) med en matta under intill väggarna, där vattnet och matskålarna står. De har ett bord i två rum, i det andra rummet har de bara vattenskål under som står lite under sängen.

Kaninlådor har dem i alla rummen, och i ena rummet har dem kartonger som kaninerna får bita sönder, gömma sig i och så har dem hö i några av kartongerna också. Det blir inte så mycket hö på golvet eftersom kartongerna är rätt stora.

Nallemillan
2013-10-04 21:32
#16

själv har jag mina 5 kaniner ute. Dom bor i enskillda burar. Känner även folk som har upp till 16-fackare (Alltså 16 burar i ett)

Upp till toppen
Annons: